Artikel top billede

Opråb: Sælg ikke personlige data til net-annoncører

Forbrugerorganisationer er dybt bekymrede over udsigten til, at net-annoncører vil kunne spore din adfærd på nettet og sende dig målrettede annoncer.

Det er dybt bekymrende, at internet-brugernes adfærd på nettet står til at kunne blive sporet, og de indsamlede oplysninger står til at blive solgt til annoncører.

Sådan lyder det fra den internationale forbrugergruppe "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

Organisationen mener, at der er tydelige tegn på, at annonce-industrien arbejder på at gøre de spor, som enhver internet-bruger efterlader sig på nettet, for "ikke-personlig data".

Målrette annoncer

Det ville i givet fald betyde, at oplysningerne ville kunne anvendes til at målrette annoncer og lignende til internet-brugerne på baggrund af den enkeltes foretrukne websites, der tilsammen ville give et klart billede af, hvad den enkelte internet-bruger interesserer sig for.

Organisationen opfordrer nu både EU og den amerikanske handelskommission til at gribe ind.

"EU bør ikke acceptere annonce-industriens forsøg på at redefinere folks internetbrug som "ikke-personlig data", lyder det fra "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

"Internetbrug er i høj grad personlig, og der bør trækkes en klar linje over for denne milliard-industri, da personlige data er hovedvalutaen i den digitale tidsalder," siger Monique Goyens, der er chef for den europæiske forbrugerorganisation, European Consumers Organization.

I dag kan man selv vælge at give sine data videre, men kun ganske få forbrugere anvender denne mulighed.

I dag indsamles de pågældende oplysninger ikke mindst via cookies, der dog ifølge EU-direktivet ePrivacy kun kan indsamles og gemmes af tredjepart efter accept fra den enkelte bruger.

Langt de fleste EU-lande - nemlig i alt 20 lande - har imidlertid ikke implementeret direktivet i deres egen lovgivning - primært på grund af tvivl om, hvordan 'accept' skal fortolkes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere