Teleselskaber bestormes af klager

Over en sjettedel af samtlige klager til Forbrugerklagenævnet er fra utilfredse telekunder, og antallet af klager er stigende. Telias kunder klager oftest, mens Sonofon er duks set i forhold til markedsandelen.

Teleselskaberne burde måske være verdensmestre i disciplinen kommunikation, men en opgørelse fra Forbrugerklagenævnet fortæller en anden historie.

Over en sjettedel af klagerne til nævnet handler om kunder, der ikke er enige med teleselskaberne om telefonabonnementer, teleregninger, der er vokset sig store på grund af dårligt fungerende saldobegrænsningsordninger, mobiltelefoner, internet samt de forskellige andre tjenester, som teleselskaberne udbyder.

Det skriver Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev torsdag.

- Vi ved ikke, hvorfor klagerne over teleselskaberne bliver ved med at stige, men det er en generel opfattelse, at teleselskaberne er ved at drukne i deres egen succes - de kan ikke håndtere de mange nye kunder, de får, siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen, til Forbrugerinformationen.

Telia er klassens skurk med næsten tre gange så mange klager, som selskabets markedsandel berettiger til. Næstdårligst er Debitel, der har dobbelt så mange klager, som markedsandelen berettiger til.

- Det skal retfærdigvis siges, at ikke alle klagere får medhold. Men det er vores opfattelse, at teleområdet er et kompliceret, og at der er et særligt behov for at informere forbrugerne om for eksempel, hvordan tjenesterne fungerer, siger Tina Morell Nielsen.

Sonofon er klassens duks med kun syv procent af klagerne på et marked, hvor selskabet ellers har 17 procent af kunderne. Næstbedst er TDC.

Forbrugerne har i de seneste to år klaget 1.575 gange til Forbrugerklagenævnet over teleselskaber, og nævnet oplever en markant vækst i klagerne i forhold til tidligere år.

Relevant link:

Forbrugerinformationens nyhedsbrev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere