Teleselskaber bestormes af klager

Over en sjettedel af samtlige klager til Forbrugerklagenævnet er fra utilfredse telekunder, og antallet af klager er stigende. Telias kunder klager oftest, mens Sonofon er duks set i forhold til markedsandelen.

Teleselskaberne burde måske være verdensmestre i disciplinen kommunikation, men en opgørelse fra Forbrugerklagenævnet fortæller en anden historie.

Over en sjettedel af klagerne til nævnet handler om kunder, der ikke er enige med teleselskaberne om telefonabonnementer, teleregninger, der er vokset sig store på grund af dårligt fungerende saldobegrænsningsordninger, mobiltelefoner, internet samt de forskellige andre tjenester, som teleselskaberne udbyder.

Det skriver Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev torsdag.

- Vi ved ikke, hvorfor klagerne over teleselskaberne bliver ved med at stige, men det er en generel opfattelse, at teleselskaberne er ved at drukne i deres egen succes - de kan ikke håndtere de mange nye kunder, de får, siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen, til Forbrugerinformationen.

Telia er klassens skurk med næsten tre gange så mange klager, som selskabets markedsandel berettiger til. Næstdårligst er Debitel, der har dobbelt så mange klager, som markedsandelen berettiger til.

- Det skal retfærdigvis siges, at ikke alle klagere får medhold. Men det er vores opfattelse, at teleområdet er et kompliceret, og at der er et særligt behov for at informere forbrugerne om for eksempel, hvordan tjenesterne fungerer, siger Tina Morell Nielsen.

Sonofon er klassens duks med kun syv procent af klagerne på et marked, hvor selskabet ellers har 17 procent af kunderne. Næstbedst er TDC.

Forbrugerne har i de seneste to år klaget 1.575 gange til Forbrugerklagenævnet over teleselskaber, og nævnet oplever en markant vækst i klagerne i forhold til tidligere år.

Relevant link:

Forbrugerinformationens nyhedsbrev

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse