TDC-optimisme trods tilbagegang på fastnet

Henning Dyremose, TDC's topchef, er optimistisk efter fremlæggelsen af regnskabet for telekoncernens tredje kvartal. Problembarnet hedder TDC Tele Danmark, der taber omsætning og skal skille sig af med medarbejdere.

Den danske telekoncern TDC er fuld at optimisme på et telemarked, der ellers giver mange af konkurrenterne i og uden for Danmark anledning til bekymring.

Det var således en tilfreds TDC-topchef Henning Dyremose, der på et pressemøde mandag fremlagde resultaterne for årets tredje kvartal.

TDC har som koncern en stor vækst i indtjeningen og opjusterede forventningerne til årets resultat med 300 millioner kroner.

TDC?s danske fastnetselskab er dog klemt af faldende omsætning, fordi mange af kunderne flytter forbruget over på mobiltelefonen, ligesom mange af telefonminutterne fra internet-opkoblinger er blevet flyttet over på ADSL-forbindelserne.

TDC Tele Danmark har således efter årets første tre kvartaler omsat for 74 procent af det forventede for 2002, mens kun 70 procent af driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) er hentet hjem i kassen.

TDC A/SKvartalsregnskab
Millioner kronerQ3 2002Q3 2001
Omsætning12.84312.928
Resultat af primær drift (EBIT)1.6471.048
Resultat 718329
Egenkapital34.70133.829
Antal ansatte22.52722.717
- TDC Tele Danmark er under pres. Vi kan også godt mærke, at erhvervslivet i Danmark ikke kører så stærkt i øjeblikket, sagde Henning Dyremose.

Tilpasser uden fyringer

Nedgangen i fastnettelefonien gør nogle af medarbejderne overflødige, men TDC skal ikke ud i fyringsrunder, som man har set det hos konkurrenter i Danmark og Europa.

- Omkostningerne er for store, og mandskabet i TDC Tele Danmark skal reduceres. Men vi prøver hele tiden at være på forkant med udviklingen og griber ind og tilpasser i tide, sagde Henning Dyremose.

Dermed mener han, at selskabet inden for det seneste år på koncernniveau har taget afsked med omkring 1.000 medarbejdere, men oftest er det blevet løst ved naturlig afgang eller på anden måde.

- Nogle tager ét stort hug, men det tager vi som udtryk for dårlig ledelse, bemærkede Henning Dyremose.

TDC Internet, internetudbyderen, har vendt et negativt driftsresultat sidste år til et EBITDA-plus på 31 millioner kroner i tredje kvartal i år.

Resultatet skyldes i høj grad de danske ADSL-forbindelser, som TDC ruller ud i stor stil. For et år siden havde selskabet 75.000 ADSL-kunder, og ved udgangen af tredje kvartal i år var tallet eksploderet til 219.000.

TDC?s priser på ADSL-forbindelser undersøges i øjeblikket af Konkurrencestyrelsen, der mistænker koncernen for at dumpe dem for at holde konkurrenterne ude.

Myndigheder koster dyrt

Men selvom prisen på en ADSL-forbindelse er lav, havde Henning Dyremose travlt med at understrege, at TDC skam tjener gode penge på ADSL i Danmark.

Flere gange nævnte han, at han gerne så Jørgen Abild Andersen, direktøren i IT- og Telestyrelsen, eksporteret til Polen eller Schweiz, hvor TDC kæmper med myndighederne og deres regulering af telemarkedet.

I Polen har TDC svært ved at få tildelt kapacitet nok i form af telefonlinjer, og i Schweiz er profitten på ADSL-forbindelser meget lav.

I Danmark volder myndighederne imidlertid også problemer, og politikernes styring af telefonien koster alene i år TDC 250 millioner kroner på bundlinjen, sagde Henning Dyremose.

Som det første selskab i branchen har TDC i dag offentliggjort sine forventninger til 2003, hvor årets resultat gerne skulle nå op på 1,9 milliarder kroner mod forventet 2,1 milliarder kroner i år.

Væksten i de fortsættende forretninger, hvor lukkede aktiviteter i tyske Talkline og Belgiske Ben blandt andet er trukket ud, forventes næste år at blive på 5,9 procent.

- Så vi forventer højere vækst i de fortsættende forretninger i 2003, end det har været tilfældet i 2002, sagde Henning Dyremose.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere