Dansk teleselskab trues med tvangsbøder

Det danske teleselskab NETnet bliver idømt tvangsbøder på 1.000 kroner om dagen fra den 16. december, hvis ikke selskabet giver sine kunder mulighed for at se, hvad et opkald til et bestemt telefonnummer koster.

Efter næsten halvandet års tålmodig venten griber IT- og Telestyrelsen nu ind mod det lille danske teleselskab NETnet.

Selskabet har ikke som påbudt indført en takstoplysning, hvor kunderne kan taste et hvilket som helst telefonnummer ind og få oplyst, hvad et opkald koster.

Det skulle ellers have været bragt i orden per 1. juli 2001, men NETnet har ignoreret en stribe henvendelser fra IT- og Telestyrelsen.

Nu er tålmodigheden brugt op, og hvis ikke NETnets kunder har takstoplysning stillet til rådighed den 15. december, falder der daglige tvangsbøder på 1.000 kroner til selskabet.

IT- og Telestyrelsen forbeholder sig ret til at hæve beløbet, hvis bøderne ikke hjælper.

Vil ikke tilbyde faciliteten

NETnets direktør Chris Wolff betragter sagen som et anliggende mellem ham og IT- og Telestyrelsen, og han ønsker derfor ikke at kommentere sagen over for pressen.

Computerworld Online har imidlertid fået aktindsigt i et fire sider langt brev til NETnet, hvori IT- og Telestyrelsen ridser det foreløbige forløb i sagen op.

Styrelsen skriver blandt andet, at en medarbejder telefonisk har fortalt, at NETnet bruger den samme pris, uanset hvilket mobilnet der foretages opkald til, og derfor ikke mente, at det var relevant for NETnet at tilbyde takstoplysning.

Medarbejderen sagde også, at der på den baggrund ikke var udsigt til, at NETnet ville tilbyde en takstoplysningsfacilitet, skriver IT- og Telestyrelsen i brevet.

Det første påbud gav styrelsen den 22. januar i år, og siden er der udsendt rykkere i marts, maj og juli, men NETnet har ikke indført takstoplysningen, der har til formål at øge gennemskueligheden på et telemarked, der er blevet stadig mere kompliceret.

Ifølge IT- og Telestyrelsens statistik for første halvår 2002 håndterer NETnet 65.500 telefonnumre. Kunderne er primært mellemstore virksomheder og internationale organisationer med kontorer i Danmark.

På NETnets hjemmeside bydes private imidlertid også indenfor som kunder, og det er især dem, den lovpligtige facilitet med takstoplysningen er rettet mod.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere