Orange faldt i teknologi-fælden

Orange er det teleselskab herhjemme, der er hårdest ramt af teknologi-fælden: Dyrebare investeringer i teknologier, som forbrugerne ikke savner eller vil betale penge for. Det mener teleanalytikeren Torben Rune.

Orange skal have ros for at være innovativ og først med nye spændende tjenester. Men det er også disse tjenester, der har været med til at trække tæppet væk under teleselskabets økonomi.

Det mener teleanalytikeren Torben Rune fra rådgivningsfirmaet Netplan.

Han har fulgt Oranges udvikling fra den kommercielle åbning i Danmark i 1998, da selskabet hed Mobilix, og frem til i dag.

- Orange har helt klart været hårdere ramt end sine konkurrenter herhjemme. Selskabet har postet meget store investeringer i ny teknologi, selv om der ikke har været kunder nok til at betale for dem, siger Torben Rune.

Som et eksempel nævner han stedbestemte tjenester, der giver brugeren mulighed for at se på sin mobiltelefon, hvor det nærmeste pizzeria eller apotek befinder sig - bestemt ud fra hvilken sendemast, telefonen er i forbindelse med.

"Listen over Mobilix 'firsts' på området for mobile internettjenester kunne fortsætte længe endnu. Men er for intet at regne imod det, man kan forvente fra Mobilix i de kommende måneder og år. Mobilix har nemlig besluttet, at man ikke alene vil være med i udviklingen af den mobile fremtid på området. Man vil skabe den."
Mobilix pressemeddelelse, sep. 2000

Mobilix var først med den avancerede teknologi tilbage i foråret 2000, og selskabet brugte forspringet til at profilere sig over for kunder og omverden:

Fuser

"Mobilix har et solidt forspring på et halvt års tid i forhold til alle andre operatører på de lokationsbestemte informationer," skrev selskabet i en pressemeddelelse i maj 2000.

Siden er det gået anderledes. Torben Rune vurderer, at Mobilix investerede millioner af kroner i de stedbestemte tjenester, men opfindelsen er aldrig nået ud over rampen - kunderne har ikke taget imod tjenesterne, der var baseret på en anden fuser i mobilhistorien, WAP.

- Vi læser dagligt om, hvad der kan lade sig gøre i fremtiden. Men hvor mange har gjort sig klart, at fremtiden kun er et par år fra os? Det er den fremtid, Mobilix vil skabe.
Monique Moullé-Zetterström, Mobilix-direktør, sep. 2000
- Det var et spændende produkt, men ingen vidste, om kunderne ville have det. Og nu er det efterhånden længe, siden vi har hørt Orange omtale de lokationsbestemte tjenester, siger Torben Rune.

- Orange har gjort meget for at udvikle sine produkter, men man har glemt at tage kunderne med på råd, tilføjer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis