Kunderne i Danske Bank og BG Bank har siden torsdag eftermiddag ikke haft adgang til deres konti eller aktier via netbanken.
Nedbruddet rammer både erhvervs- og privatkunder. Indbetalingskort og kontooverførsler, som skulle have været gennemført fredag, bliver først klaret mandag morgen.
- Der er sket det, alle IT-folk frygter: Vi har haft et teknisk problem på vores disklagringsenheder, siger direktør Hans Mørk, der er IT-ansvarlig i Danske Bank-koncernen.
Den alvorlige fejl tager tid at rette, men Hans Mørk håber, at de fleste problemer kan være løst fredag eftermiddag.
Teknikere, blandt andet fra underleverandøren IBM, har arbejdet hele natten på opgaven.
En læser siger til Computerworld Online, at hans BG Bank-filial i går ikke var i stand til at komme i elektronisk kontakt med computerne i koncernens hovedsæde, men det afviser Hans Mørk.
- Der har været nogle problemer, også ude i filialerne, men alle almindelige funktioner, for eksempel kasseekspeditioner, har der ikke været problemer med, siger han.
Det er langt fra første gang, at ikke mindst BG Banks kunder er ramt af nedbrud i netbanken.
Er I mere uheldige end andre banker?
- Det tror jeg ikke, at vi er. Men når vi er en stor bank, er det mere synligt, når vi har problemer. Det berører flere kunder, siger Hans Mørk.