ADSL-kunder i udbydernes vold

Hverken Telestyrelsen eller Forbrugerstyrelsen kan umiddelbart gribe ind, selv om dele af TDC-koncernen i sin markedsføring stiller krav om, at kunderne opretter fastnetabonnement sammen med ADSL. Forbrugerrådet finder situationen betænkelig.

TDC fortsætter med at markedsføre ADSL-produkter, så kunderne tvinges til også at være kunder med deres fastnettelefoni i selskabet.

At kæde produkter sammen på den måde kan være ulovligt, men i dette tilfælde er der ifølge IT- og Telestyrelsen imidlertid ikke tale om lovbrud.

Ifølge fuldmægtig Kristian Borten skal styrelsen sørge for, at TDC sælger produkterne hver for sig, hvis kunderne ringer til selskabet, og styrelsen er stadig i gang med at undersøge, om det er tilfældet.

Ingen mulighed
Derimod tager IT- og Telestyrelsen sig ikke af markedsføringen af produkterne.

Det gør derimod Forbrugerstyrelsen. Og her finder fuldmægtig Peter Fogh Knudsen ikke umiddelbart, at der er mulighed for at gribe ind.

Han erkender, at det er problematisk, at TDC markedsfører sine produkter med krav om, at kunderne også køber fastnettelefoni.

Markedsføringen betyder nemlig, at kunderne ikke aner, at de kan købe produkterne hver for sig, og derfor ringer de heller ikke og spørger.

- Vi må overveje, om vi vil gå ind i den sag, men det kræver en nærmere undersøgelse, før jeg kan sige, om der er tale om vildledende markedsføring eller ej, siger Peter Fogh Knudsen.

På den rigtige side af loven

Markedsdirektør Martin Lippert, TDC Internet, mener, at selskabet holder sig på den rigtige side af loven, fordi produkterne også tilbydes hver for sig.

Han oplyser, at kravet om at købe fastnetabonnement sammen med ADSL kommer fra TDC Tele Danmark, som er TDC's fastnetselskab. Og det må gerne kæde produkterne sammen på den måde, fordi ADSL kan købes alene i hans selskab, TDC Internet, mener Martin Lippert.

Forbrugerrådet er dog skeptisk overfor argumentationen.

- Jeg kan godt blive lidt betænkelig ved det her. Mange forbrugere er ikke klar over, at selskaberne skal tilbyde ADSL og fastnetabonnement hver for sig. De bliver de i hvert fald ikke hjulpet på vej til af markedsføringen, siger konsulent Anders Hjort Jensen, Forbrugerrådet.

- Markedet for fastnetabonnementer er i forvejen præget af manglende konkurrence, og derfor er det dobbelt ærgerligt med den markedsføring, tilføjer han.

Det danske bredbåndsmarked, hvor ADSL er den mest udbredte teknologi, er det område i telebranchen, der vokser kraftigst, og derfor har en stavnsbinding af ADSL-kudner indflydelse på hele telebranchen.

Alene i første halvår kom der 82.000 nye ADSL-kunder til i Danmark. I samme periode vandt TDC 74.000 nye ADSL-kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere