Oracle går efter Navision med Linux

Oracle udfordrer Navision med en ny pakke af hard- og software, der skal bringe firmaets ERP-programmer ind på markedet for små europæiske virksomheder. Pakken indeholder blandt andet en Linux-baseret server.

Det skal være nemt og bekvemt for de små europæiske virksomheder, hvis de skal lokkes væk fra Navision, der har specialiseret sig i økonomistyringssystemer til mindre og mellemstore firmaer.

Det ved Oracle, der nu i 13 europæiske lande lancerer en alt-i-en-pakke til virksomheder, der ønsker udskifte deres IT-systemer.

Pakken hedder Oracles E-Business Suite Special Edition og indeholder Oracles række af programmer til styring af økonomi, salg og lagerbeholdning.

Dertil kommer den nødvendige hardware i form af en server, der har installeret Linux-firmaet Red Hat's Advanced Linux Server.

For en pris på cirka 750.000 kroner sørger Oracle for installation og tilretning af systemerne og support i ét år.

Udmøntning af ny strategi

Med lanceringen af ERP-produktet følger IT-firmaet sine meldinger tidligere på året op med handling.

Oracles stifter og topchef, Larry Ellison, har flere gange sagt, at selskabet vil gå efter mellemmarkedet for at sikre vækst.

Ud over Microsoft Business Solution - som Navision er en del af - er Oracles konkurrenter britiske Sage og tyske SAP.

Sidstnævnte har i stil med Oracle hidtil henvendt sig til større virksomheder, men har også vendt sig mod virksomheder med op til 500 ansatte for at fastholde en fornuftig indtjening.

Oracles pakke kræver minimum 10 brugere, og når der bliver mere end 25 brugere på systemet, skal virksomheden opgradere til den dyrere E-Business Suite.

Den gennemsnitlige pris på 750.000 kroner vil variere fra kunde til kunde. Prisen bliver fastsat af Oracles partnere, der sælger pakken til kunderne. Prisen kommer an på, hvilken ekstra software og tjenester, den enkelte kunde køber.

På hardwaresiden bruger Oracle sine sædvanlige partnere, Hewlett-Packard (HP), Sun og Dell.

Oracle-kunder bliver aftagere

Oracles produkt står over for et marked med anslået 200.000 små og mellemstore virksomheder i Europa. I øjeblikket har selskabet cirka 3.600 kunder til sin enterprise-software.

En analytiker fra selskabet AMR Research, Nigel Montgomery, vurderer over for InfoWorld, at produktet ikke skiller sig ud fra mængden "med mindre du elsker Oracle".

Han tror. at langt de fleste købere vil være eksisterende Oracle-kunder, der allerede har installeret softwarevirksomhedens produkter i hovedkvarteret.

- Skal Oracle sælge til andre end sine nuværende kunder må selskabet åbne en ny salgskanal. Problemet for Oracle og SAP er, at Microsoft med overtagelsen af Navision købte sig til en kanal, siger han.

Ud over Europa er Oracles produkt lanceret i Asien. Bliver det en succes i de to områder, vil Oracle også introducere E-Business Suite Special Edition i den øvrige del af verden.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Epona A/S

IT Support Specialist

Sydjylland

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil