TDC vil have en bid af discount-kagen

TDC lancerer på tirsdag en direkte konkurrent til discount-selskaberne Telmore og CBB Mobil. TDC er træt af at mangle unge kunder. Men discounttilbuddet er på alle måder et dumt træk, mener teleanalytiker John Strand.

TDC Mobils administrerende direktør, Mads Middelboe, afviser, at selskabet går lige i flæsket på discountselskaberne Telmore og CBB Mobil, selv om TDC på tirsdag lancerer et discountprodukt på internet. Det har fået navnet Mixit.

Men det er meget svært at få øje på forskellen til de to discountselskaber, ud over at TDC's minutpris er en anelse højere, 1,30 kroner. SMS'er skal koste 25 øre.

- Webbaserede abonnementer er det hurtigst voksende segment på et mobilmarkedet, hvor antallet af nye kunder ellers ikke vokser. Vi oplever, at kunderne er tiltrukket af sådan et produkt, forklarer Mads Middelboe.

- Andre mobilselskaber kan ikke sidde overhørigt, at Telmore har haft monopol på den salgskanal, tilføjer TDC-direktøren.

Debitel har med købet af Tiscalis 20.000 mobilkunder også kastet sig ud på markedet for discounttelefoni solgt på internet.

Kan ikke ringe til kundeservice

Mads Middelboe konstaterer, at TDC er kendt for at have et dårligt image blandt de unge, og det skal det nye abonnement gøre noget ved.

Umiddelbart ser det ud til at være svært at forklare alle forhandlerne af TDC's almindelige abonnementer, hvorfor kunderne pludselig kan købe billigere samtaler på internet end i butikkerne.

Derfor gør Mads Middelboe også meget ud af at forklare, at der ikke er tale om samme produkt, først og fremmest fordi TDC afviser at give mundtlig kundeservice til discountproduktet. Kunderne vil blive henvist til internet, hvis de ringer eller henvender sig i butikkerne.

- På den måde markerer og kommunikerer vi tydeligere, hvad kunderne får for pengene, når de køber vores almindelige abonnementer, siger Mads Middelboe.

En balanceakt

TDC vil ikke markedsføre sit discountprodukt for lige så mange penge som de øvrige abonnementer. Det er der ikke fortjeneste til.

Spørgsmålet er, hvad der så skal få kunderne til at vælge TDC frem for eksempelvis Telmore.

- En del af vores kunder vil sige: Det var da rart, at vores operatør nu også har et tilbud til mig. Vi lægger os en tand over Telmores priser, fordi vi ikke ønsker at starte en priskrig på det her område. Men det er en balanceakt, for vi ønsker at fastholde de prisfølsomme kunder, siger Mads Middelboe.

Han vil ikke ud med, hvor mange discountkunder TDC forventer at tiltrække. Derimod er han villig til at ændre på konceptet, hvis det ikke får den ønskede effekt på markedet.

I det hele taget indikerer navnet Mixit, at der vil komme nye tjenester til discountkonceptet. TDC skal lære, hvordan de unge og teknisk interesserede kunder ønsker at købe deres mobiltelefoni og tjenester fremover.

TDC får indtægter fra discountselskaber

TDC's forhold til discountmarkedet er kompliceret af, at både Telmore og Debitel er grossistkunder hos TDC. De to selskaber har intet eget mobilnet, og kunderne benytter i stedet TDC's net. Samtidig sender de en betydelig del af deres omsætning videre til TDC.

Det forhold burde TDC ikke forsøge at ændre på, mener teleanalytikeren John Strand, Strand Consult.

- Det er dumt af TDC at gå ind på det her marked, som selskabet ikke har forstand på, siger han.

John Strand påpeger, at kun en lille del af de kunder, som Telmore vinder, kommer fra TDC. Mads Middelboe bekræfter, at TDC ikke afgiver lige så mange kunder til discountselskabet, som markedsandelen ellers berettiger til.

- Med det nye produkt forvirrer TDC kunderne, som ikke kan forstå, hvorfor de skal betale ekstra for deres almindelige abonnementer. Samtidig sætter TDC forholdet til forhandlerne på spil, forklarer John Strand.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Softwareudvikler

    Københavnsområdet

    Aller Media A/S

    Salesforce Administrator & Application Specialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car