Microsoft forsinket med CRM-produkt

Trods Microsofts månedslange snak om lancering af selskabets eget CRM-system i 2002, må Microsoft nødtvunget erkende, at produktet er forsinket. Produktet er ikke testet nok, lyder forklaringen.

I begyndelsen af december oplyste en Microsoft-direktør, at selskabets første CRM-system ville være klar til at gå i produktion inden juleferien.

Men i denne uge måtte software­selskabet erkende, at udviklerne ikke når det, da de sidste fejlrettelser endnu ikke er på plads.

Microsoft har i flere år arbejdet på Microsoft CRM Pakken.

Sammen med opkøbene af ERP-producenterne Great Plains fra USA og Navision fra Danmark skal det slå selskabet fast som leverandør af forretningssystemer til erhvervslivet - og ikke kun kontorprogrammer og serversoftware.

For alvor en konkurrent

Microsoft CRM skal for alvor gøre selskabet til en konkurrent over for andre leverandører af CRM-systemer SAP, Siebel og PeopleSoft.

Men en analytiker ved amerikanske Yankee Group, Cheryl Kingstone, mener, at Microsoft har problemer med at få skabt en gnidningsfri overgang fra de bagvedliggende systemer til de systemer, som brugerne - eksempelvis sælgere - benytter sig af.

Desuden peger hun på, at systemet øjensynligt mangler nogle åbenbare funktionaliteter.

Microsoft CRM viser alle salgsmulighederne i forbindelse med en kundekontakt, men der er ikke gjort nok ud af at samle alle oplysninger i et skærmbillede.

Detaljer som en liste med opgaver og oplysninger om de seneste opkald til kunden er ikke tilstrækkeligt integreret, mener Cheryl Kingstone.

Endelig synes hun, at Microsoft ikke har gjort det nemt nok for den enkelte kunde at indrette software til egne behov - især med hensyn til, hvordan oplysninger i CRM-systemet skal vises.

- Det kræver, at kunden skal anskaffe sig udviklingsværktøjer fra Microsoft. Det har flere af konkurrenterne altså gjort nemmere, siger hun.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job