Debitel går i krig mod Telmore

Debitel præsenterede torsdag sit nye lavpris-mobilselskab, der skal stjæle tusindvis af kunder fra Telmore. Prisen på en SMS-besked er nede på 15 øre, og selskabet har fra starten 11-12.000 aktive kunder. Men Telmore vil ikke starte en priskrig.

Debitels nye udspil på markedet for lavpris-mobilsnak fører ikke umiddelbart til priskrig.

Det nye selskab hedder Smarttalk, er ejet af Debitel og bygger på internetudbyderen Tiscalis mobilforretning, som Debitel overtog for en måned siden.

Smarttalk lægger ifølge egne oplysninger ud med at have over 20.000 kunder, hvoraf 11-12.000 er såkaldte aktive kunder.

Fjenden hedder Telmore, der med godt 200.000 kunder har sat sig tungt på lavpris-markedet.

Smarttalk skal vinde kunder på at underbyde Telmores priser. Minutprisen er 1,15 kroner hos Smarttalk, mens prisen på at sende en SMS-besked er sølle 15 øre. Telmores priser er henholdsvis 1,20 kroner og 25 øre.

- For at få gang i butikken, har vi sat prisen på SMS meget lavt. Det skal nok få Telmore-kunder til at skifte selskab, siger forretningschef i Smarttalk, Anne Raaen Rasmussen, der kommer fra Tiscali Mobile.

Prisforskellen på 10 øre på en SMS sendt fra en Telmore-mobil og en Smarttalk-mobil bliver nemlig til nogle kroner om måneden, når målgruppen sender over 30 SMS-beskeder om dagen.

Telmore tager det køligt

Hos hovedfjenden Telmore virker direktør Frank Rasmussen dog ikke rystet over den nye konkurrence:

- Vi har en kanonforretning, og vi har ikke tænkt os at foretage os noget. Jeg troede blot, at det med at sætte penge til nu, som så skal tjenes hjem igen om nogle år, var forbi i telebranchen, siger Frank Rasmussen.

Han forventer en fortsat kundetilgang på 12-15.000 kunder om måneden, men hvis det ændrer sig med Smarttalks entré, så vil Frank Rasmussen straks sænke sine priser og matche den nye konkurrent.

Smarttalk kan dog ikke prale af at have markedets laveste priser.

Dels forlanger selskabet en opkaldsafgift på 50 øre, hvor Telmore blot fakturerer 25 øre. Dels kan en anden konkurrent levere en billigere minutpris. CBB Mobil forlanger således kun 1,10 kroner i minuttet for mobilsnak, mens SMS-prisen dog er 24 øre.

CBB vil være billigst

CBB Mobil regner i øjeblikket på Smarttalks priser, men kun én ting kan få selskabet til at reducere sine priser:

- Vores reaktion afhænger af, hvorvidt vores førsteplads på IT- og Telestyrelsens hjemmeside er truet, siger Teddy Søgaard Pedersen, direktør i CBB Mobil.

Selskabet har vundet mange kunder på, at prisanalyser fra styrelsen ofte er faldet ud til CBB Mobils fordel og har kåret selskabet til det billigste mobilselskab i Danmark.

Er den titel truet - hvilket afhænger af det forbrugsmix, som Telestyrelsen beregner priserne ud fra - vil kunderne formentlig se en reaktion, lyder det fra CBB Mobil.

Teddy Søgaard Pedersen hæfter sig desuden ved, at Smarttalk forudsætter, at kunderne forbruger for mindst 100 kroner om måneden - ellers koster det en afgift på 25 kroner om måneden.

- Det virker umiddelbart som et camufleret abonnementsprodukt, siger Teddy Søgaard Pedersen .




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere