Torsdagens aviser om IT

Telia har kig på Orange. De værste reklamer findes på internet. Telmore lover ansatte bonus ved salg. Motorola-konkurrent: Vi kan levere Tetra billigere. Alm. Brand i ny aftale med DMdata. Banestyrelsen udskyder at udskille teleselskab. Kiss' dvd-afspillere med Jamo-logo på. Vækst i ervhervs-SMS'er.

Telia har kig på Orange

Telia undersøger mulighederne for at strikke et bud på det danske Orange-selskab sammen. Telia vil ikke kommentere det, men bliver sammenlægningen af de to selskaber en realitet, stiller analytikere sig meget positive. (Børsen)

De værste reklamer findes på internet

Af alle de forskellige reklameformer, som danskerne ser dagligt, er internetreklamer de mest irriterende. Det viser en undersøgelse, som reklamebureauet Bates har foretaget på baggrund af en rundspørge blandt 320 danskere. De blev bedt om at give karakter til forskellige typer af annoncer, og internet scorede lavest med en gennemsnitlig karakter på 2,2 på en skala fra 1 til 6, hvor 6 er højest. Mediechef Jacob Gede, Bates, siger, at folk er trætte af, at hjemmesiderne bliver plastret til med reklamer. (Erhvervsbladet)

Telmore lover ansatte bonus ved salg

Stifteren af mobilselskabet Telmore, Frank Rasmussen, har lovet sine medarbejdere, at de får fem procent af salgssummen, hvis selskabet bliver solgt. Han vil ikke bekræfte procentsatsen, men siger, at dem, som har været med til at skabe selskabets værdi, også skal have noget ud af det, hvis det bliver solgt. Ifølge Frank Rasmussen er der ikke optræk til et salg her og nu, men han fastslår, at hvis der kommer et tilbud, som er godt for aktionærerne, så skal de selvfølgelig sige ja. Han mener ikke, at en pris på en halv milliard kroner er urealistisk for Telmore. (Børsen)

Motorola-konkurrent: Vi kan levere Tetra billigere
T-Cell, der ligesom Motorola har en licens til at drive et landsdækkende mobilnetværk med Tetra-teknologien i Danmark, kritiserer sin konkurrent. Ifølge T-Cell forsøger Motorola blot at presse staten for at vinde beredskabstjenesterne som kunder, når selskabet truer med at levere sin licens tilbage. T-Cell hævder at kunne levere samme produkt til politi og brandvæsner langt billigere end Motorola, som forventer at skulle bruge 800 millioner kroner på at opbygge sit mobilnetværk. T-Cell kan gøre det for det halve beløb. (Politiken)

Alm. Brand i ny aftale med DMdata

Forsikringskoncernen Alm. Brand har indgået en treårig aftale om IT-drift med DMdata. Aftalen betyder, at Alm. Brand undgår at flytte IT-installationer, og alene det giver en besparelse på et tocifret millionbeløb. Samtidig sparer selskabet et etcifret millionbeløb årligt på driftsomkostningerne til IT. (Børsen)

Banestyrelsen udskyder at udskille teleselskab

Banestyrelsen har indtil videre udskudt oprettelsen af et teleselskab på ubestemt tid. Banestyrelsen driver et netværk af lysledere til hurtig datatransmission langs de danske jernbanesveller, og den aktivitet skulle skilles ud i et selvstændigt selskab. Det er bare ikke lykkedes at fastslå værdien af lyslederne, og derfor er udskilningen sat i bero. Det forandrer dog ikke, at Banestyrelsen fortsat er interesseret i at skyde lysledere ind i andre teleselskaber for at få en ejerandel til gengæld, fuldstændig som det er sket med Orange og Danske Telecom. (Jyllands-Posten)

Kiss' dvd-afspillere med Jamo-logo på

Danske Kiss Technologi har indgået en alliance med den danske højttalerproducent Jamo, som skal sælge Kiss' seneste dvd-afspiller under eget navn. Jamo har aldrig solgt dvd-afspillere tidligere, men vil benytte sine eksisterende salgskanaler. Dvd-afspilleren produceres af Flextronics i nordjyske Pandrup. (Berlingske Tidende)

Vækst i ervhervs-SMS'er

SMS-beskeder er i fremmarch, også inden for erhvervslivet. Siemens Wireless Modules, som sælger SMS-sendere, der kan indbygges i maskiner, har fordoblet omsætningen hvert af de seneste tre år. Selskabet mener at sidde på en tredjedel af markedet herhjemme og skønner, at der bliver solgt mellem 50.000 og 100.000 SMS-moduler i år. De bliver indbygget i blandt andet elmålere og alarmer. (Erhvervsbladet)

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job