Politiet plaget af gammelt hardware

Mangel på RAM og for små datalinier betyder, at politiet ikke kan bruge et moderne CPR-søgesystem. Pengene til nye computersystemer blev sparet væk, og ordensmagten har i huj og hast måttet skifte tilbage til et gammelt, tegnbaseret søgesystem.

6. januar koblede politiet sig på en moderne udgave af Indenrigsministeriets cpr-søgesystem, CPR Søg.

22. januar blev politiet koblet af - og igen tilsluttet det oprindelige søgesystem. Det skete efter massive problemer med pc'er og terminaler, der ikke kunne koble sig på det moderne system eller blev smidt af.

Politiets problemer skyldes, at ordensmagtens hardware ikke var dimensionerede til det moderne system. Der manglede ganske enkelt RAM, ligesom datalinierne ikke var tilstrækkeligt kraftige.

CPR Søg er udviklet af CSC Danmark for Indenrigsministeriets CPR-kontor, der håndterer adgangen til personregistret og står for IT-driften.

Kontorchef Torben Jerlach oplyser, at CPR Søg blev taget i brug i foråret 2001, hvor blandt andet de 275 kommuner koblede sig på en udgave af systemet.

Hardware-krav kendt i tre år

CPR Søg baserer sig på en grafisk brugergrænseflade, mens det gamle system - som politiet er gået tilbage til - er tegnbaseret, kaldet et 3270 tegnbaseret system.

- Den grafiske brugergrænseflade stiller krav til hardwaren, og det har vi fortalt vores kunder de seneste tre år. Det har været kendt for politiet, at det gamle system blev lukket ned ved udgangen af 2002, forklarer Torben Jerlach til Computerworld Online.

- Vi har talt med politiet og kan forstå, at der var tale om problemer af teknisk karakter. Da det er en kunde, åbnede vi den 22. januar op for adgangen til det gamle system igen, så politiet kan få løst sine problemer, forklarer Torben Jerlach.

IT-budget kraftigt beskåret

Kontorchefen for CPR-kontoret tilføjer, at politiet som alle andre kunder har haft adgang til CPR Søg siden foråret 2001, så man kunne teste systemet.

I Rigspolitiets Dataafdeling, der har det overordnede ansvar for IT i politiet, oplyser politimester Peter Carpentier, at problemerne skyldtes to forhold.

En del af politiets IT-løsninger er baseret på computerterminaler, der er forbundet til centrale servere. Her har linien mellem server og terminal været for lille til at håndtere CPR Søg.

Desuden har mange pc'er ikke kunnet bruge systemet, fordi de manglede RAM.

Peter Carpentier afviser imidlertid, at politiet har haft rigelig med tid til at blive klar.

- Arh, altså vi taler om et tocifret millionbeløb til adskillige tusinde maskiner og arbejdsstationer. Problemerne har berørt nogle tusinde ud af i alt 9.000 arbejdspladser, forklarer han og tilføjer, at han tirsdag skal til møde med CPR-kontoret om mulige løsninger.

Hvad de kunne være, ønsker han ikke at uddybe.

Politiets egne besparelser bærer skylden
Sidste år skar Rigspolitiet ned på det beløb, som er sat af til at investere i nyt IT-udstyr. Oprindelig var det meningen, at politiet skulle købe IT for 214 millioner kroner over en fireårig periode, men de 60 millioner kroner blev barberet væk.

På den baggrund mener betjentenes faglige organisation, Politiforbundet, at problemerne er selvforskyldte.

- Rigspolitichefen skulle bruge penge til sin slunkne kasse. Vi advarede allerede da om, at det ville give alvorlige IT-problemer. Man kan ikke tage så mange penge, uden at der sker noget, forklarer vicekriminalkommissær Per Withagen, formand for forbundets IT-udvalg.

Han fik det svar fra politiledelsen, at den kendte risikoen ved besparelserne, men ikke vurderede, at det ville give store problemer.

Af samme grund tror Per Withagen ikke, at problemerne med CPR Søg kan blive løst på anden måde, end at der bliver ført 60 millioner kroner tilbage til kontoen for IT-investeringer.

Det var ikke umiddelbart muligt at få en kommentar fra Rigspolitiets ledelse.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S