Dansk IT kritiserer Microsofts markedsføring

OPDATERET: Microsoft stresser loyale kunder ved at fratage dem supporten til de gamle Navision-systemer og kræve, at de opgraderer inden en bestemt dato, hvis de vil gøre brug af en tilbagekøbsgaranti. Det mener Dansk IT.

Den er helt gal med Navisions markedsføringsmetoder, efter Microsoft har overtaget selskabet. Det mener foreningen Dansk IT ifølge Erhvervsbladet.

Dansk IT kritiserer Microsoft for at presse loyale brugere af de gamle virksomhedssystemer fra Damgaard.

Fra 1. maj dropper Microsoft nemlig supporten på Concorde 4. Kunderne har fået besked på, at Microsoft køber deres gamle system tilbage, så investeringen i at opgradere bliver langt mindre.

Det kræver, at kunderne reagerer inden 1. april, hvis de vil have opgraderingen til den billigste pris. Og det er alt for kort tid, da nogle af de 12.000 Concorde 4-kunder først fik besked i slutningen af sidste år.

- Vi bryder os ikke om den slags metoder. Der er stærke elementer af tvang, når man med kort varsel bliver præsenteret for, at supporten ophører, og samtidig stresses til inden en bestemt dato at tage imod et tilbud på et nyt produkt. Det er et udtryk for manglende respekt over for loyale kunder, siger formanden for Dansk IT, Per Buchwald, til Erhvervsbladet. Han er også IT-chef i Carl Bro.

Over for Computerworld Online præciserer Per Buchwald dog, at "danske virksomheder også må gøre sig klart, at man ikke til tid og evighed kan regne med at en systemleverandør kan understøtte et system, selv om det fungerer, som det skal."

- Den teknologi, som systemet er baseret på, eller det operativsystem, som det kører på, udvikler sig. Derfor bliver det stadigt vanskeligere mere kostbart at vedligeholde. Samtidig bliver der stadig færre kunder på de gamle systemer, som kan levere indtægterne til leverandøren, siger Per Buchwald.

Han opfordrer derfor virksomhederne til at overveje, hvilke fordele nye IT-systemer kan give dem.

Markedschef Jan Borup fra virksomheden Chemdry Nordic har brugt Concorde 4 i mere end 10 år, og han er så godt tilfreds, at han ikke har spor lyst til at opdatere.

- Men får en fornemmelse af, at selskabet er ligeglad med kunderne, men bare ser en god mulighed for at øge salget af nye produkter, siger han til Erhvervsbladet.

Søren Fink-Jensen, administrerende direktør for Microsoft Business Solution Danmark, beklager, hvis nogle kunder først har fået besked om udfasningen af Concorde 4 i slutningen af sidste år. Han oplyser, at Navision sendte den første meddelelse ud allerede i foråret, inden selskabet blev købt af Microsoft.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere