Garantien ryger når SIM-låsen brydes

Sony Ericsson har som den første mobilproducent sagt, at garantien ikke længere dækker, hvis kunderne bryder SIM-låsen på deres mobiltelefoner. Det sker for at imødekomme mobilselskaberne. Andre producenter ventes at følge efter.

Hvis en kunde bryder SIM-låsen på en mobiltelefon, så dækker garantien ikke længere.

Det har Sony Ericsson skrevet til alle sine forhandlere i Europa, også de danske.

Dermed har de store mobilselskaber fået et nyt våben kampen mod de nye discountselskaber.

Sony Ericsson dropper garantien på oplåste telefoner for at tækkes netop de store mobilselskaber, som er mobilproducenterne vigtigste kunder.

De giver store tilskud, så kunderne kan købe billige mobiltelefoner. Det sker i forventning om, at kunderne bliver hængende, så de tjener tilskuddene hjem igen.

Men hvis kunden går ned på det nærmeste gadehjørne og bryder den SIM-lås, som binder telefonen til selskabet, så hænger regnskabet ikke sammen. Kunden gør i mange tilfælde en god forretning, fordi de nye mobilselskaber kan være meget billigere end de store spillere på markedet.

Kræver bevis fra teleselskabet

Sony Ericsson mener, at kunderne forbryder sig mod garantibestemmelserne, når de låser telefonerne op uden om teleselskaberne. Derfor vil Sony Ericsson fremover forlange et bevis på, at kunderne har fået koden til mobiltelefonen fra deres teleselskab.

Kan kunden ikke fremlægge sådan et bevis, nægter Sony Ericsson at udføre reparationer, som ellers er omfattet af garantien.

Teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, forventer, at de øvrige mobilproducenter følger i hælene på Sony Ericsson, så de også vil nægte at foretage garanti-reparationer på telefoner, hvor SIM-låsen er blevet brudt.

- Der kan være tekniske argumenter for det, men frem for alt gælder det om at please operatørerne, siger han.

John Strand forudser, at færre kunder fremover vil låse deres mobiltelefoner op, når garantien ryger.

Han forventer desuden, at mere avancerede styresystemer i mobiltelefonerne i fremtiden vil gøre det vanskeligere at bryde SIM-låsene. I dag klares det ofte på nogle få sekunder.

- Men vi kommer først af med knækkede SIM-låse, den dag folk holder op med at lave falske pengesedler, siger han.

Kan stride mod dansk lovgivning

Det er dog langt fra sikkert, at Sony Ericsson forsøg på at sløjfe garantien holder sig inden for rammerne af den danske forbrugerlovgivning.

Det påpeger Peer Kølendorf, direktør for mobildistributøren Comitel og bestyrelsesformand for mobilselskabet CBB Mobil.

Netop CBB Mobil har lanceret en kampagne, hvor selskabet rejser rundt i landet og hjælper kunderne med at låse deres mobiltelefoner op, så de kan skifte teleselskab.

- Vi bliver naturligvis nødt til at informere kunderne om, at deres garanti bortfalder, siger Peer Kølendorf.

Han mener dog, at dansk lovgivning kræver, at der er en sammenhæng mellem det indgreb, som kunden har foretaget, og den reparation som skal udføres under garantien.

- Det er heller ikke sådan, at garantien bortfalder, fordi der er kommet en ridse i kabinettet, forklarer Peer Kølendorf.

Ønsker SIM-låse forbudt

Han understreger, at mange af de kunder, hvis telefoner CBB låser op, har været kunder hos deres eksisterende teleselskab meget længere end de seks måneder, hvorefter de har ret til at få udleveret koden af selskabet.

- Comitel ønsker SIM-låsen forbudt. Det er en stærkt konkurrencebegrænsende foranstaltning, siger Peer Kølendorf.

Han er også formand for Mobiltelebranchen, men han vil ikke udtale sig på brancheforeningens vegne. Der er nemlig ikke enighed om spørgsmålet i foreningen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse