Konkurrenten løber med annonce-pladsen

Internet-brugere, som har installeret et lille program, får annoncer fra helt andre kilder end de web-medier, som de besøger. Læsere på Berlingskes hjemmeside har således fået et vindue med en reklame for konkurrenten Børsen, uden at Berlingske selv tjener penge på det.

Annonceafdelingen på Metropol Online, som står bag webstederne for blandt andet Berlingske Tidende og BT, kunne ikke forstå, at kunderne klagede over, at de fik nye browser-vinduer med annoncer.

Berlingske Tidende benytter ikke selv pop-up-annoncer i stort omfang. Og mere mærkeligt blev det af, at annoncerne slet ikke var fra Metropols egne annoncører.

Men så fik salgsgruppeleder Louise C. Bjarnt fat i en annonce fra konkurrenten Børsen, som dukkede op foran Berlingske Tidendes websted hos en bruger.

Det lykkedes hende at opklare, hvordan annoncerne kommer frem, og det har ikke noget med chikane at gøre.

Brugerne accepterer reklamer

Det hele starter med, at brugeren downloader et lille program fra det amerikanske selskab Gator Corporation. Det kan ske mange steder på internet.

Ifølge Louise C. Bjarnt siger brugerne blandt andet ja til at installere den type software, når de registrerer sig på fildelingstjenesten Kazaa.

Annoncen bliver målt af TradeDoubler, et selskab, som formidler annoncer til web-medier. Annoncørerne betaler kun til medierne og til TradeDoubler, når annoncerne fører frem til et salg.

Gator er en af de virksomheder, som TradeDoubler arbejder sammen med. Gator er dog intet medie, men en formidler af reklamesoftware. Når først softwaren er installeret, dukker den op med reklamer foran brugeren.

Opsporer brugernes interesser

Ifølge Gators hjemmeside kan softwaren blandt andet registrere, hvilke typer af websteder, som brugeren besøger. Det giver Gator mulighed for at målrette annoncer mod brugerens interesser. Det kan være årsagen til, at Børsens annonce dukker op hos Berlingske Tidende.

Louise C. Bjarnt har endnu ikke tilstrækkeligt overblik over metoden, til at hun tør sige, om den er ulovlig. Men hun kalder fremgangsmåden "uetisk", fordi brugerne ikke forstår, at annoncerne ikke har noget med Berlingske Tidende at gøre.

Samtidig gør Gator annoncerne på Metropols egne websteder mindre værd, når andre annoncører kan lægge sig ind oven på hele skærmbilledet.

- Og hvad, hvis brugeren har søgt på mange erotiske hjemmesider. Får vi så også porno-annoncer, spørger Louise C. Bjarnt.

Annoncørerne kan selv vælge Gator fra

Ifølge underdirektør René Rechtman fra TradeDoubler er hans selskab kun en af de mange samarbejdspartnere, som Gator har. TradeDoubler måler effekten af Gators annoncer.

- Man er nødt til at leve op til en standard for at være med i vores netværk, forklarer underdirektøren.

Han påpeger, at der findes andre selskaber end Gator, som benytter samme princip.

- Jeg ved ikke, om det er uetisk. Brugeren har selv installeret software, og vores annoncører kan selv vælge, om de ønsker at blive eksponeret for den type medier, siger René Rechtman.

Han tilføjer, at Gator arbejder med mange forskellige reklameformater, som dukker op på forskellige tidspunkter, og ikke kun, når brugerne besøger et web-medie som Berlingske.

Vil du vide mere om Tradedoubler og Gator?
NewsScanner overvåger 300+ medier
Prøv gratis i 30 dage.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

ServiceNow Consultant

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere