Internet ændrer hverdagen

Europæeres vaner og normer har ændret sig i takt med internettets invasion i hjemmet, på arbejdspladsen og på farten. Det viser en undersøgelse blandt netbrugere i England, Tyskland og Frankrig.

Hver eneste dag gør vi ting på en anden måde, på et andet tidspunkt, på et andet sted og via andre kanaler, end vi gjorde for ti år siden.

Nyheder fra privatlivet suser lynhurtigt ud til hele omgangskredsen og kolleger, for eksempel når den nybagte far sender e-mail og digitalfoto, akkurat efter navlestrengen er klippet.

Hele 44 procent af europæerne sender en fælles e-mail om sådanne store nyheder, viser en ny undersøgelse fra internetudbyderen AOL.

Undersøgelsen illustrerer, hvilke ændringer internet-teknologien medfører for en europæers dagligdag.

1.000 mennesker i Tyskland, Frankrig og England er blevet spurgt om deres onlineadfærd.

Forandringerne er sket gradvist og temmeligt ubemærket, men de er alligevel markante.

Internettet betyder for mange, at de er mere i kontakt med venner og familie, end de var dengang, kommunikationen foregik offline.

Og nettet bruges også til at finde og genoptage kontakten med nogen, man har mistet forbindelsen med tidligere. 88 procent bruger nettet som livline til venner og familie.

Tjekker venner i søgemaskinen

Nettet stimulerer nysgerrigheden hos mange brugere. 27 procent har søgt på deres eget navn i en søgemaskine. Og lige så mange har lavet en søgning på nogen, de kender, for at se, i hvilke sammenhænge, de dukker op.

På jobbet mikser man nu arbejdsopgaverne med gøremål af privat karakter. 25 procent svarer i undersøgelsen, at de i arbejdstiden har arrangeret en fest eller et andet socialt arrangement for venner eller familie ved hjælp af web, e-mail eller chat.

Er man træt af sit job, er det også blevet gængs at finde et nyt via nettet. Det siger knap hver anden, at de gør.

Godt hver tredie bruger også netadgangen på jobbet og hjemme til at lytte til radio.

Indkøb passes også ind fleksibelt, når man lige har en ledig stund i de døgnåbne netbutikker. 28 procent siger, at de har shoppet iført pyjamas eller natkjole.

46 procent oplyser, at de har inviteret eller er blevet inviteret til stævnemøde via e-mail eller via en besked sendt fra en instant messenger som ICQ.

Men nettet har ifølge AOL-undersøgelsen dog også givet en ny undskyldning for at ignorere en date-invitation fra en, man ikke ønsker at gå ud med; Øh, jeg tror, din e-mail forsvandt.

Relevant link

AOLs resume af undersøgelsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere