Internet ændrer hverdagen

Europæeres vaner og normer har ændret sig i takt med internettets invasion i hjemmet, på arbejdspladsen og på farten. Det viser en undersøgelse blandt netbrugere i England, Tyskland og Frankrig.

Hver eneste dag gør vi ting på en anden måde, på et andet tidspunkt, på et andet sted og via andre kanaler, end vi gjorde for ti år siden.

Nyheder fra privatlivet suser lynhurtigt ud til hele omgangskredsen og kolleger, for eksempel når den nybagte far sender e-mail og digitalfoto, akkurat efter navlestrengen er klippet.

Hele 44 procent af europæerne sender en fælles e-mail om sådanne store nyheder, viser en ny undersøgelse fra internetudbyderen AOL.

Undersøgelsen illustrerer, hvilke ændringer internet-teknologien medfører for en europæers dagligdag.

1.000 mennesker i Tyskland, Frankrig og England er blevet spurgt om deres onlineadfærd.

Forandringerne er sket gradvist og temmeligt ubemærket, men de er alligevel markante.

Internettet betyder for mange, at de er mere i kontakt med venner og familie, end de var dengang, kommunikationen foregik offline.

Og nettet bruges også til at finde og genoptage kontakten med nogen, man har mistet forbindelsen med tidligere. 88 procent bruger nettet som livline til venner og familie.

Tjekker venner i søgemaskinen

Nettet stimulerer nysgerrigheden hos mange brugere. 27 procent har søgt på deres eget navn i en søgemaskine. Og lige så mange har lavet en søgning på nogen, de kender, for at se, i hvilke sammenhænge, de dukker op.

På jobbet mikser man nu arbejdsopgaverne med gøremål af privat karakter. 25 procent svarer i undersøgelsen, at de i arbejdstiden har arrangeret en fest eller et andet socialt arrangement for venner eller familie ved hjælp af web, e-mail eller chat.

Er man træt af sit job, er det også blevet gængs at finde et nyt via nettet. Det siger knap hver anden, at de gør.

Godt hver tredie bruger også netadgangen på jobbet og hjemme til at lytte til radio.

Indkøb passes også ind fleksibelt, når man lige har en ledig stund i de døgnåbne netbutikker. 28 procent siger, at de har shoppet iført pyjamas eller natkjole.

46 procent oplyser, at de har inviteret eller er blevet inviteret til stævnemøde via e-mail eller via en besked sendt fra en instant messenger som ICQ.

Men nettet har ifølge AOL-undersøgelsen dog også givet en ny undskyldning for at ignorere en date-invitation fra en, man ikke ønsker at gå ud med; Øh, jeg tror, din e-mail forsvandt.

Relevant link

AOLs resume af undersøgelsen

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil