SkandiaBanken, der er Danmarks største netbank, forventer at nå sine mål om 100.000 kunder inden udgangen af 2003 og et nulresultat i 2004.
Men indtil da er regnskabet fyldt med røde tal.
Banken fik i 2002 et underskud på 38,4 millioner kroner før skat, hvilket er omkring 40 procent højere end året før.
Udgiftsniveauet er steget markant, efter at banken i 2001 købte den danske filial af Skandia Marked, der yder personlig rådgivning til kunderne.
Desuden har det kostet dyrt at vokse - alene i 2002 kom der 24.000 nye kunder ind i folden, så der ved årsskiftet var 84.000 kunder i SkandiaBanken, der ejes 100 procent af den svenske Skandia-finanskoncern.
| SkandiaBanken A/S | Årsregnskab | |
| Millioner kroner | 2002 | 2001 |
| Netto rente- og gebyrindtægter | 76,7 | 35,0 |
| Ord. resultat før skat | -38,4 | -27,7 |
| Resultat | -28,5 | -26,2 |
| Egenkapital | 141,1 | 144,6 |
| Balance | 2.909,2 | 2.349,6 |
| Antal ansatte | 124 | 130 |
For at klare det høje udgiftsniveau, tilførte ejerne i december 75 millioner kroner til banken.
SkandiaBanken vil bruge 2003 på at investere i nye funktioner til kunderne og markedsføring. Næste år skal banken til gengæld koncentrere sig om driften og skabe overskud, fremgår det af regnskabet.