Danske Bank-kunder, der har tabt penge som følge af storbankens IT-nedbrud i sidste uge, er berettiget til fuld erstatning.
Uanset om kundens tab skyldes manglende indtjening eller øgede udgifter.
Kravet for erstatning er dog, at kunden kan dokumentere, at han har lidt et tab som følge af IT-kaoset i sidste uge.
Det oplyser Danske Banks chefjurist, Erik Sevaldsen, til Computerworld Online.
- Vi vil dække alle dokumenterede direkte og indirekte tab, som IT-nedbruddet har påført vores kunder, siger Erik Sevaldsen.
Dagskurs eller kursgevinst
Han oplyser dog, at banken i hvert enkelt tilfælde af indirekte tab vil vurdere, hvordan tabet skal opgøres.
- Vi må vurdere hver enkelt sag nøje. Hvis en kunde eksempelvis har placeret en indkøbsordre på en aktie, der ikke er blevet til noget på grund af IT-nedbruddet, og aktien så stiger voldsomt dagen efter, så er det ikke så enkelt at finde ud af, hvad vi skal gøre, siger han.
- Vi kunne tilbyde kunden aktien til dagskursen eller finde ud af, om kunden havde tænkt sig at sælge den dagen efter og give ham kursgevinsten.
- Men som sagt: Vi skal ind og vurdere hver enkelt sag, siger Erik Sevaldsen.
Vil ikke udnytte smuthul
Hos advokatfirmaet Bender.dk i Skanderborg vurderer advokat Birgit Liin, at Danske Bank har mulighed for at slippe ud af erstatningsansvaret i visse tilfælde.
- Hvis der står i forretningsbetingelserne, at Danske Bank fralægger sig ethvert ansvar ved IT-nedbrud, så skal kunden ikke regne med, at Danske Bank er villig til at betale fuld erstatning, siger hun.
- Men den grundlæggende regel er, at banken skal betale erstatning, hvis kunden kan bevise, at han har lidt et tab i forbindelse med IT-nedbruddet, siger advokaten.
Til det svarer Erik Sevaldsen, at Danske Bank ikke har tænkt sig at bruge de forbehold i forretningsbetingelserne, der fraskriver Danske Bank ansvaret ved IT-nedbrud.
- Det eneste vi tænker på nu, er kunderne, og ikke om vi har muligheden for at slippe for ansvar ved at udnytte forbeholdet for IT-nedbrud i kundekontrakterne, siger han.
Kunder, der har lidt et tab, kan allerede i dag henvende sig til deres filial og få behandlet deres erstatningskrav.