Bank lover fuld erstatning ovenpå IT-kaos

Kunder i Danske Bank er berettiget til erstatning for alle de tab, de har lidt i forbindelse med sidste uges IT-nedbrud. Danske Bank kunne med kundekontrakten i hånden løbe fra ansvaret, men banken melder nu ud, at den både vil erstatte kundernes direkte og indirekte tab.

Danske Bank-kunder, der har tabt penge som følge af storbankens IT-nedbrud i sidste uge, er berettiget til fuld erstatning.

Uanset om kundens tab skyldes manglende indtjening eller øgede udgifter.

Kravet for erstatning er dog, at kunden kan dokumentere, at han har lidt et tab som følge af IT-kaoset i sidste uge.

Det oplyser Danske Banks chefjurist, Erik Sevaldsen, til Computerworld Online.

- Vi vil dække alle dokumenterede direkte og indirekte tab, som IT-nedbruddet har påført vores kunder, siger Erik Sevaldsen.

Dagskurs eller kursgevinst

Han oplyser dog, at banken i hvert enkelt tilfælde af indirekte tab vil vurdere, hvordan tabet skal opgøres.

- Vi må vurdere hver enkelt sag nøje. Hvis en kunde eksempelvis har placeret en indkøbsordre på en aktie, der ikke er blevet til noget på grund af IT-nedbruddet, og aktien så stiger voldsomt dagen efter, så er det ikke så enkelt at finde ud af, hvad vi skal gøre, siger han.

- Vi kunne tilbyde kunden aktien til dagskursen eller finde ud af, om kunden havde tænkt sig at sælge den dagen efter og give ham kursgevinsten.

- Men som sagt: Vi skal ind og vurdere hver enkelt sag, siger Erik Sevaldsen.

Vil ikke udnytte smuthul

Hos advokatfirmaet Bender.dk i Skanderborg vurderer advokat Birgit Liin, at Danske Bank har mulighed for at slippe ud af erstatningsansvaret i visse tilfælde.

- Hvis der står i forretningsbetingelserne, at Danske Bank fralægger sig ethvert ansvar ved IT-nedbrud, så skal kunden ikke regne med, at Danske Bank er villig til at betale fuld erstatning, siger hun.

- Men den grundlæggende regel er, at banken skal betale erstatning, hvis kunden kan bevise, at han har lidt et tab i forbindelse med IT-nedbruddet, siger advokaten.

Til det svarer Erik Sevaldsen, at Danske Bank ikke har tænkt sig at bruge de forbehold i forretningsbetingelserne, der fraskriver Danske Bank ansvaret ved IT-nedbrud.

- Det eneste vi tænker på nu, er kunderne, og ikke om vi har muligheden for at slippe for ansvar ved at udnytte forbeholdet for IT-nedbrud i kundekontrakterne, siger han.

Kunder, der har lidt et tab, kan allerede i dag henvende sig til deres filial og få behandlet deres erstatningskrav.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere