FDIH: Drop småsalg på nettet

BilletNet.dk er skoleeksemplet på, at internettet ikke egner sig til salg af et begrænset antal varer, mener Foreningen for Dansk Internethandel. Formanden anbefaler virksomheder, der ikke kan håndtere efterspørgslen, helt at droppe online-salg.

Det skader dansk onlinehandel, når kunderne gang på gang går forgæves efter varer, der er sat til salg på internettet.

Det mener Gert Birnbacher, der er formand for Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Med henvisning til den aktuelle sag, hvor kunder på BilletNet.dk forgæves forsøgte at købe billetter til landskampen mellem Danmark og Norge, siger han:

- Jeg vil opfordre virksomheder, der ikke kan levere varen, til at droppe deres onlinesalg. Specielt salget af stærkt rationerede varer som for eksempel billetter egner sig ikke til at blive solgt på nettet.

Skal have gode muligheder

Gert Birnbacher mener, at kunder i en virtuel butik skal have samme muligheder som i en fysisk butik.

- Går man på posthuset og stiller sig i kø for at købe en billet, kan man se, hvor i køen man står og afstemme sine forventninger efter det. Det kan man ikke på nettet, og derfor bliver alt for mange kunder skuffede over ikke at kunne komme til, siger han.

Hos BilletNet undrer direktør Erik B. Lyngsø sig over Gert Birnbachers kritik.

- Jeg synes, at hans holdning er uforståelig. Internettet har nøjagtig de samme begrænsninger som alle andre salgssteder. Når man har en begivenhed, hvor der er større efterspørgsel end udbud, så er der en hel masse mennesker, der går forgæves og bliver skuffede, siger han.

- Jeg synes, at det er en underlig logik, at kunder, der hellere vil købe på internettet end i en fysisk butik, ikke skal have muligheden, fordi der er andre, der går forgæves, siger Erik B. Lyngsø.

Han erkender dog, at internettet er anderledes end virkeligheden, i det man på nettet ikke kan stille sig op i en kø.

- På nettet er det fuldstændigt tilfældigt, hvem der kommer igennem, men kunderne har jo valgt, at de hellere vil tage en tur på rouletten, end de vil stå i en kø, siger Erik B. Lyngsø.

52 kunder kunne tømme BilletNet

Erik B. Lyngsø så gerne, at der var et stykke software til rådighed, som kunne generere en kø på internettet.

- Det ville være dejligt, og det kommer helt sikkert. Men vi kunne aldrig selv finde på at udvikle sådan noget, for vi er ikke en virksomhed, der driver basisudvikling, siger han.

I forbindelse med seneste sag, hvor billetter til landskampen blev revet væk, var der ifølge Erik B. Lyngså 26 billetter til hvert af de 500 salgssteder.

Onlinehandlen på BilletNet blev dog dimensioneret som var det otte fysiske salgssteder, og da det var muligt at købe fire billetter per kunde, svarer det til, at 52 kunder i princippet kunne tømme BilletNet.dk.

Erik B. Lyngsø tror dog ikke på, at det begrænsede udbud af billetter på nettet skader kundernes lyst til at købe på nettet.

- Vi ville få masser af reaktioner fra kunder, hvis de var utilfredse med situationen, men det har vi ikke haft i denne forbindelse, siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Midtjylland

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S