Når en bruger anvender Eniros søgetjenester på nettet, får han samtidig søgeresultaterne fra en tilsvarende søgning hos Google.
Det er konsekvensen af et tæt samarbejde mellem verdens førende leverandør af søgetjenester på nettet, Google, og medievirksomheden Eniro.
Samarbejdet falder inden for to områder.
For det første baseres en generel søgning hos Eniro på Googles søgeteknologi, web indeksering og billedsøgning.
For det andet vil de to virksomheder arbejde sammen om udvikling og evaluering af fremtidige forretningsområder på nettet.
Det inkluderer blandt andet udvikling af søgetjenester og reklamesamarbejde.
- Vi mener, at samarbejdet med Google gør det lettere for brugerne at finde de rigtige oplysninger på Nettet, siger Thomas Gudbjerg, online-direktør hos Eniro.
- Brugeren kan lave en avanceret søgning hos os, hvor han eksempelvis begrænser søgeområdet geografisk, og samtidig få den brede søgning fra Google vist på resultatsiden, fortsætter han.
Eniro lancerer super-site i dag
Eniro håber på, at samarbejdet med Google vil gøre virksomheden til Nordeuropas førende inden for søgetjenester på nettet.
- Målet er, at vi skal være Danmarks største søgetjeneste. Dette er skridt hen i mod det mål, siger Thomas Gudbjerg.
I bestræbelserne på at nå det mål samler Eniro fra i dag alle virksomhedens søgeaktiviteter på et site.
Eniro.dk, Ni.dk, SOL.dk og Mostrup.dk samles på Eniro.dk
Virksomheden købte november 2001 det danske internetselskab Scandinavia Onlie (SOL).
- Det nye Eniro.dk er det første konkrete resultat af fusionen mellem Eniro og SOL.dk. Samarbejdet med Google og sammenlægningen af søgefunktionerne på vores fire sites vil styrke Eniro-brandet, siger Thomas Gudbjerg.
Eniro bygger på telefonbogsforlaget, der blev udskilt fra det svenske teleselskab Telia. Selskabet har i dag kontorer i 19 lande og omkring 4200 ansatte.