IBM tier om Danske Bank-beskyldninger

Selvom Danske Bank beskylder IBM for at have kludret så meget i det, at banken fik problemer med sine IT-systemer i næsten en uge, nøjes verdens største IT-selskab med en skriftlig meddelelse.

IBM afviser at diskutere de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter mod selskabet i en ny rapport.

Ifølge Danske Bank var IBM's software årsagen til, at bankens IT-systemer var nede det meste af en uge, så kunderne ikke kunne betale deres regninger og få udbetalt løn.

Danske Bank er nu på vej med et gigantisk erstatningskrav til IBM.

Banken forventer, at verdens største IT-selskab dækker alle tab, som kunderne er blevet påført.

Alligevel vil IBM ikke være med til at diskutere sagens substans. Kommunikationschef Anders Lund Rendtorff svarer meget kortfattet på Computerworld Onlines spørgsmål.

Hvor meget har IBM tabt på Danske Bank-nedbruddet?

- Ingen kommentarer.

Hvorfor vælger I ikke at besvare de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter?

- Vi har arbejdet tæt og succesfuldt sammen med Danske Bank for at løse en usædvanlig situation. Fejlene blev fundet, og vi gjorde opdateringer tilgængelige for banken.

Men hvorfor vælger I så ikke at svare på bankens beskyldninger?

- Jeg har ikke noget at tilføje i forhold til Danske Banks rapport.

Hvor stor skade har IBM's image lidt?

- Det har jeg ingen holdning til.

Forventer IBM at bevare sine kontrakter med Danske Bank?

- Jeg må henvise til bankens redegørelse, hvor der står om fremadrettede tiltag.

Hvor mange andre af IBM's kunder har reageret, fordi de blev nervøse over de fejl, som ramte Danske Bank?

- Ingen kommentarer.

Hvordan vil du beskrive forholdet mellem Danske Bank og IBM?

- Det er ikke op til mig at beskrive.

Hvorfor ikke?

- Danske Bank er kunden.

Anders Lund Rendtorff henviser i øvrigt til en skriftlig meddelelse, som IBM torsdag udsendte på både dansk og engelsk. Den lyder:

"IBM har arbejdet tæt - og succesfuldt - sammen med Danske Bank for at løse denne usædvanlige situation. IBM stillede øjeblikkeligt opdateringer til sit markedsledende DB2-produkt til rådighed for at sikre, at andre kunder ville undgå at løbe ind i de samme softwareproblemer, som Danske Bank oplevede. Omstændighederne, der ledte til denne situation, var højst usædvanlige, og ingen andre kunder har rapporteret et lignende DB2-problem. IBM's DB2 bidrager fortsat til en succesfuld drift i flere end 400.000 virksomheder."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Aller Media A/S

    Salesforce Administrator & Application Specialist

    Uspecificeret arbejdssted

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Midtjylland

    Statens IT

    IT-projektleder hos Statens It

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S