Fra på søndag kan mobilkunder hos Orange ikke længere bruge Sonofons mobilnetværk, hvor Oranges eget ikke dækker.
- Vores dækning er nu så god, at vi ikke længere har brug for en national roamingaftale med Sonofon. Siden vi etablerede os som selskab i Danmark i 1997 har vi investeret mere end to milliarder kroner på at udbygge og vedligeholde vores eget net, siger Richard Moat, administrerende direktør for Orange.
Han oplyser, at dækningen nu er på 98,4 procent, og højere kan man dårligt nå op inden for rimelighedens grænser, mener han.
- Ifølge Sonofons hjemmeside er deres dækning 97 procent, bemærker Richard Moat lakonisk.
Med opsigelsen af aftalen bliver minutpriserne for Oranges kunder desuden mere gennemskuelige.
Hidtil har kunderne betalt en krone ekstra i minuttet, når de benyttede sig af Sonofons netværk. Oranges erhvervskunder kan nu ringe for ned til 10 øre i minuttet over hele landet.
Mister ikke forbindelsen
Ifølge Orange giver opsigelsen af Sonofon-aftalen også den fordel, at kunderne undgår såkaldte drop-call, det vil sige afbrydelse af samtalen, når mobiltelefonen skifter fra det ene net til det andet.
Orange sparer ikke store penge på at beholde kunderne i eget netværk. Forbruget af kapacitet hos Sonofon har været lille, og kundernes betaling af en krone per minut har pænt dækket Oranges omkostninger, fortæller Richard Moat.
Et enkelt sted i Danmark mangler Orange dækning, nemlig i tunnellen under Storebælt.
- Men det er vi i fuld gang med at gøre noget ved. Det giver sig selv, at det ikke volder de store problemer, når vi har Banestyrelsen med i ejerkredsen, siger Richard Moat.
Orange har 270 teknikere og andet personale ansat til at vedligeholde netværket.