Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Vi er blevet spammet i 25 år

Et forhadt fænomen kunne fejre 25 års fødselsdag i weekenden. Fødselaren hedder spam og har bestemt formået at gøre sig bemærket og holde sletteknappen i form hos e-mail-brugerne. Samtidig er nyt terræn under hastig erobring: SMS-spam til mobiltelefoner.

Den 3. maj 1978 blev spam født. Det var en amerikansk marketingchef i et computerfirma, der var den allerførste til at finde på at masseudsende en reklame-mail uopfordret.

Siden har spam udviklet sig til en daglig pestilens og tidsrøver på arbejdspladser.

"Spam-opfinderen" sendte den sågar til samtlige brugere af internettet, der dengang hed Arpanet og primært blev brugt at universiteter og andre offentlige institutioner.

E-mailen var en invitation til et åbent hus arrangement i Digital Equipment Corporation.

Dateringen af den første spam-mail har internet-historikeren Brad Templeton æren for. Det skriver den amerikanske avis, San Fransisco Chronicle.

Ifølge det amerikanske firma Brightmail, der tilbyder spamfiltre, udgør spam nu omkring 40 procent af al mailtrafik. I 2001 var andelen kun otte procent.

Helt risikofrit er det dog ikke længere at belemre netbrugere med reklame-mails, de ikke har bedt om. I sidste uge faldt hammeren for første gang over en dansk spammer.

Firmaet Fonn Danmark blev idømt en bøde på 15.000 kroner for at have sendt 156 reklamer via e-mail eller fax til ialt 50 modtagere.

Mobilens indbakke under erobring

Spam har samtidig bevæget sig ind på nyt terræn. Nu er vores mobiltelefoner ikke fredet for uønsket post.

Det demonstrerede mobilselskabet Debitel for nylig, da selskabet udsendte 12.000 reklamer som SMS i et forsøg på at få konkurrenten Telmores kunders opmærksomhed. Den sag efterforskes nu af politiet.

På en spam-konference i USA i forrige uge blev det oplyst, at mobil-spam forlængst er et udbredt fænomen i Japan, hvor teleselskabet NTT DoCoMos 38 millioner kunder dagligt modtager op til 30 SMS-beskeder, som er spam.

Spam fik først sit navn ti år efter sin fødsel. Inspirationen til det kom, da Monty Python lavede en sketch om skinken Spam på dåse, introduceret af Hormel Foods i USA i 1930'erne. Scenen er en restaurant, hvor gæsterne får serveret spam, uanset hvad de bestiller på menukortet. Selve ordet spam er en sammentrækning af "Spiced Pork and Ham".

Relevante link

FABEL - dansk forening til bekæmpelse af spam
CAUCE - amerikansk organisation mod spam




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere