Mandag middag kunne teknologi-glade svenskere for første gange bestille et 3G-abonnement hos det nye mobilselskab 3, der har licens til at drive netværk i blandt andet Sverige og Danmark.
Selskabet har åbnet butikker i Stockholm, Gøteborg og Malmø, hvorfra 3G-telefonerne sælges med rabatter på 30 til 40 procent.
3 samarbejder i første omgang med den japanske producent NEC, som tilbyder to mobiltelefoner til mellem 2.850 og 3.600 danske kroner.
Akilleshælen i 3G-introduktionen kan blive levering af telefonerne, og 3 lover kun kunderne, at de modtager de bestilte telefoner inden for 31 arbejdsdage.
Svenskerne - og sikkert også danskerne, når det danske 3-selskab kommer i gang - skal vænne sig til en ny prisstruktur, hvor forskellige abonnementer appellerer til forskellige forbrugsmønstre.
Flere abonnementer
Den billigste løsning koster 245 kroner om måneden og inkluderer 7,5 timers samtaler, 50 SMS-beskeder og 50 såkaldte MoVi-beskeder, der herhjemme er bedre kendt som multimediebeskeder eller MMS.
| NEC e606 som i Sverige koster 2.860 kroner i et introduktionstilbud frem til 10. juni. |
Oven i hatten bør man - hvis man skal have udbytte af 3G-teknologien - betale 235 kroner om måneden for en bonuspakke, der giver adgang til blandt andet 50 minutters videotelefoni og 100 e-mails.
Skal man foretage flere videoopkald, hvor man kan se personen, som man taler med, koster det 4,75 kroner per minut.
Afdragsordning
3 tilbyder kunderne en to-årig afdragsordning på de kostbare 3G-telefoner. Køber man ekstrapakken, får man de 195 kroner retur hver måned i to år, så det svarer til prisen på den billigste 3G-telefon.
Kompliceret?
Ja, så derfor går 3's store uddannelsesprogram i gang i dag med store tv-kampagner og annoncer i aviser, magasiner, på internettet og outdoor-reklamer.
Nemmere bliver det ikke af, at 3G-tjenesterne kun fungerer, hvor 3 har udrullet sit eget netværk, hvilket foreløbig tæller de tre byer, hvor der er butikker. Uden for 3's egen dækning, må man nøjes med en af konkurrenternes GSM-netværk.
Målgruppen er i første omgang pionerkøberne, der altid vil bruge de seneste nye teknologier, samt virksomhedskunder, der kan bruge eksempelvis videotelefoni professionelt.