Flere gange om måneden får redaktionen henvendelser fra læsere, der har modtaget nyhedsbreve, uden at afsenderen har besværet sig med at sløre modtagernes e-mail-adresser.
Det resulterer i e-mails, der fylder flere skærmbilleder med hundredvis eller tusindvis af adresser på fremmede personer.
I fredags var det tøjfirmaet IC Companys, der står bag mærkevarer som Jackpot, Part Two, Peak Performance, Inwear, Matinique og Cottonfield, som begik den klassiske brøler.
Firmaets fabriksudsalg på Raffinaderivej på Amager udsendte en tilbuds-mail til knap 1600 modtagere, hvis adresser blev stillet frit til skue.
Ingen klager
Medarbejderne i IC Companys var klar over miseren, straks de havde afsendt beskederne. Men da var det for sent.
- Det var en menneskelig fejl ved afsendelsen af nyhedsbrevene. Fremover vil vi sikre, at det bliver checket, at adresserne er skjult, lover Retail Manager Henrik Jørgensen, IC Companys.
| Husk at sløre modtagernes e-mail-adresser
Udsender du e-mails til mange modtagere, som du ikke kender, eller som ikke kender hinanden, bør du sløre deres mail-adresser ved at skrive dem i postprogrammets Bcc-felt. "Bcc" står for "Blind carbon copy", altså en blind kopi. Software, der er beregnet til udsendelse af mailinglister, vil automatisk sørge for, at modtagernes e-mail-adresser ender i "Bcc" feltet. Undgå spam En af huskereglerne, hvis man vil undgå at få sin postkasse fyldt med spam-mails (e-mails med reklamer), går ud på at oprette flere e-mail-adresser til forskellige formål. Bruger man en speciel adresse kun til at modtage nyhedsbreve på, er skaden ikke så stor, hvis den ender med at cirkulere på spam-afsendernes mailinglister. Sker det, kan man bare oprette en ny e-mail-adresse til formålet, eksempelvis hos gratis mail-udbydere som Hotmail eller Yahoo. |
Dermed er IC Companys usædvanligt heldig, for oftest bliver afsenderne af den type nyhedsbreve ramt af talrige vredesudbrud fra modtagere, der frygter, at deres e-mail-adresser nu kommer til at flyde rundt i cyberspace til fri afbenyttelse for afsendere af spam-mails.
Desuden kan det være ubehageligt at få sit navn og e-mail-adresse sat i forbindelse med særlige nyhedsbreve.
Sexklubben
Det var tilfældet, da sexklubben Adam & Eva for nylig blottede 1700 modtager-adresser i sit nyhedsbrev. Efter Computerworld Onlines omtale af sagen endte sexklubben på forsiden af Ekstra Bladet.
- Ofte er der tale om virksomheder, der har et kundeforhold til de mennesker, de udsender nyhedsbreve til, og derfor har virksomheden selv en interesse i ikke at begå fejlen, siger Ib Larsen, der er chef for IT-søjlen i Datatilsynet.
Han afviser derfor, at Datatilsynet skal gøre en mere aktiv indsats for at forfølge de virksomheder, der udsender nyhedsbrevene med de synlige modtager-adresser.
- Det er langt hen ad vejen selvregulerende. Et firma, der begår denne fejl, vil typisk undgå det en anden gang, siger Ib Larsen.
Datatilsynet har meget få ressourcer til at gribe ind over for de fejlramte nyhedsbreve, selv om persondataloven, som Datatilsynet håndhæver, slår fast, at et firma med en stor mailingliste, skal passe godt på dataene.
- Hvis vi får en anmeldelse, vil vi vurdere, om der er tale om følsomme oplysninger, for så vil vi se på det med større alvor, siger Ib Larsen.
Hvis Datatilsynet modtager en anmeldelse af IC Companys, vil tilsynet bede firmaet om at fortælle, hvad der er sket, og hvad IC Companys har gjort for at undgå gentagelser, fortæller Ib Larsen.