Telias norske mobilnet nede i syv timer

Telias norske mobilselskab, Netcom, bliver kaldt til alvorlig samtale hos myndighederne, efter at 150.000 mobilkunder torsdag var uden kontakt til omverdenen i syv timer. Firmaer, der har afskaffet fastnettelefonen, blev hårdt ramt.

Efter syv timer uden mobiltelefoner har nordmændene fundet ud af, hvor afhængig vi er blevet af moderne teknologi.

Et kraftigt regnvejr trak torsdag stikket ud af mobilselskabet Netcoms netværk i Oslo, og det berørte 150.000 nordmænd, som ikke kunne komme i kontakt med omverdenen.

De norske myndigheder er omgående gået ind i sagen og forlanger en forklaring på, hvordan det kunne tage så lang tid for det Telia-ejede mobilselskab at få netværket i gang igen.

Mest sårbare er de virksomheder, der har købt Netcoms trådløse pakke, der udskifter alle fastnettelefoner med mobiltelefoner.

Så sent som i tirsdags skiftede avisen Aftenposten alle sine faste telefoner ud med mobiltelefoner, og det skabte kaos under nedbruddet i går. Pludselig var freelance-medarbejdere med egne Telenor-mobiltelefoner i høj kurs, skriver Aftenposten selv.

Netcom beklager i en kortfattet meddelelse de ulemper, nedbruddet har forårsaget kunderne.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS