Orange: Desperat jagt efter dansk partner

Orange i Danmark skal enten sælges eller købe op, lyder det fra mobilkoncernens internationale topchef, Solomon Trujillo. I Danmark lever selskabet ikke op til det nye mål om at være nummer et eller to eller sidde på mindst en femtedel af markedet.

Mobilselskabet Orange i Danmark skal finde sig en fusionspartner i en fart, fremgår det af en ny strategi for den internationale telekoncern.

Koncernen vil fremover ikke beskæftige sig med markeder, hvor et datterselskab ikke er nummer et eller to eller sidder med en markedsandel på mindst 20 procent.

Sådan lød budskabet på en pressekonference i London tirsdag morgen, hvor strategi blev fremlagt af Oranges nye topchef, Solomon Trujillo.

Orange i Danmark er med 575.000 kunder ved udgangen af 2002 kun det tredjestørste mobilselskab herhjemme og halter langt efter TDC Mobil og Sonofon, der begge har langt over en million kunder.

Ny alliance

Strategien nævner ikke muligheden for at lukke operationer, der ikke lever op til målene, der også stiller krav om overskud på driften allerede i 2003.

Tværtimod stiler Orange efter at blive en markant spiller i EU-landene, herunder også de nye medlemslande, og den status skal opnås via partnerskaber med andre selskaber.

Hovedfjenden er konkurrenten Vodafone, der målt på omsætning er verdens største mobilselskab.

Orange brugte derfor også pressemødet til at annoncere en ny alliance med tre af de tungeste, europæiske mobilselskaber, nemlig TIM i Italien, Telefonica Moviles i Spanien og T-Mobile i Tyskland.

Alliancen skal bruges til at udvikle fælles tjenester og kundeservice til gavn for ikke mindst erhvervskunderne.

Udover Danmark har Orange også brug for at finde en fusionspartner i Holland, der heller ikke lever op til kravene om markedsposition ifølge den nye strategi.

Relevant link

Orange om den nye strategi (PDF)

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S