Mobil-brud: Sony vil have Ericsson ud af Sony Ericsson

Det kan være slut med Ericsson-mobiler. Sony forhandler med Ericsson om at købe svenskerne ud af det fælles firma.

Artikel top billede

Sony Ericsson har med en satsning på Android-telefoner fået vendt en negativ udvikling. Foto: Sony Ericsson.

Sony Ericsson kan snart komme til blot at hedde Sony.
 
Ifølge finansavisen Wall Street Journal forhandler Sony med Ericsson om at købe svenskerne ud af de to selskabets joint-venture, hvor hver part ejer 50 procent. 

Mobiltelefoner er i dag blot en mindre del af Ericsson-koncernen, som primært henter sine penge i udstyr til mobilnet. 
 
Japanske Sony vil ifølge avisen gøre produktionen af mobiltelefoner til en del af Sonys division for tablet-computere, håndholdte spilkonsoller og bærbare pc'er.

På den måde bliver det nemmere for elektronik-koncernen at samtænke hele strategien for mobile enheder.
 
Konkurrenter som Apple, Samsung og Motorola Mobility har alle fuld kontrol over produktionen af både tablet-computere, bærbare pc'er og smartphones. 

Wall Street Journal skriver, at prisen for Ericssons andel af Sony Ericsson er svær at fastsætte, fordi handlen også kan omfatte Ericssons patenter inden for mobiltelefoni.
 
Analytikere har tidligere vurderet, at det netop var Motorola Mobilitys mange patenter, der fik Google til at skrue købsprisen så højt op, da Google i august betalte 65 milliarder kroner for Motorola Mobility.

Over for Wall Street Journal vurderer analytikere, at prisen for Ericssons andel af Sony Ericsson ligger mellem 7,5 og 9,3 milliarder kroner. 

Ingen af parterne ønsker at kommentere sagen over for finansavisen.

Er en miniput

Sony Ericsson var tidligere en stor spiller på mobilmarkedet, men i dag er det en af de mindre producenter.

I årets andet kvartal var Sony Ericsson med en global markedsandel på 1,7 procent verdens 10. største mobilproducent, viser tal fra analysehuset Gartner Research.
 
Det svensk-japanske selskab solgte i det kvartal 7,3 millioner telefoner, mens verdens nummer et, Nokia, solgte 98 millioner mobiler.

Virksomheden har de seneste år fået vendt en negativ økonomisk udvikling ved at satse benhårdt på Googles mobilplatform Android.

Ifølge analytikere er det dog også en farlig vej at gå, da selskabet har svært ved at skille sig ud fra konkurrenterne, som også i høj grad bruger Android.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Erik Ebert som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med udvidelsen af Pentos til Danmark og Norden. Det kræver bl.a. etablering af et lokalt leverance team og SAP Partnerskab. Han kommer fra en stilling som Senior Director hos Effective People. Han har tidligere beskæftiget sig med HR systemer baseret på SAP SuccessFactors hos en række danske større og mellemstore virksomheder. Nyt job

    Erik Ebert

    Pentos

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect