Licensaftaler øger Microsofts overskud

Microsoft øgede i fjerde kvartal omsætningen med 11 procent og overskuddet med 26 procent med god hjælp fra attraktive årsaftaler på softwareprodukterne. Pengekassen er fuld, og sådan skal det være med monopolsager hængende over hovedet, mener ledelsen.

Softwarekoncernen Microsoft nyder godt af flerårige abonnementsordninger og licensaftaler på sine produkter, viser regnskabet for andet kvartal, som er det fjerde kvartal i Microsofts regnskabsår.

Overskuddet voksede med 26 procent til 13 milliarder kroner ud af en omsætning, der voksede med 11 procent til 53 milliarder kroner.

Omsætningen voksede især på grund af flerårige licensaftaler på serverprodukter og programmer som Office-pakkerne. Internetdivision MSN voksede med 25 procent.

- Det har været endnu et hårdt år for vores branche. Det var kendetegnet ved stramme IT-budgetter, geopolitisk usikkerhed og generelt svage økonomiske forhold især i euro-landene og Japan, sagde Microsofts finansdirektør, John Connors, på en telekonference torsdag aften.

- Men trods alle udfordringerne havde vi et godt år i absolutte tal og meget gode resultater relativt set, tilføjede han.

Navision fylder godt

Opkøbet af danske Navision sidste år hjalp divisionen Microsoft Business Solutions med at øge omsætningen med 108 procent til 1,2 milliarder kroner i fjerde kvartal. Alene Navision-produkterne bidrog med en omsætning på 569 millioner kroner, skriver Microsoft i sin regnskabsmeddelelse.

Nogle aktionærer havde håbet på en plan for, at hvordan Microsoft vil bruge sin enorme pengetank på 325 milliarder kroner, som alene på et år er vokset med 66 milliarder kroner.

Analytikere havde forventet, at koncernen ville belønne aktionærerne med ekstra udbytte, men det bliver der ikke tale om foreløbig.

Ifølge John Connors er det ikke et ønske, koncernen kan forholde sig til, når der fortsat er en række uafklarede retssager rejst af blandt andet EU og Sun Microsystems.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S