Danske e-butikker undlader at spamme

Trods ny og lempelig lovgivning afstår de etablerede danske internetbutikker fra at udsende reklamer per e-mail til kunderne. Det valg skal kunden selv have, mener branchen.

Fra på fredag må danske virksomheder frit udsende reklamer til deres kunder per e-mail.

Det følger af en ændring i markedsføringslovens såkaldte spam-paragraf, men den etablerede danske e-handelsbranche køber ikke idéen.

- Det kunne vi aldrig finde på at gøre. Kunderne kan frit melde sig til og fra vores nyhedsbrev på vores hjemmeside, og det fungerer udmærket, siger Christian Kusk, daglig leder af herretøjsbutikken Smartguy.dk.

Han udsender jævnligt nyhedsbreve til omkring 25.000 modtagere, der selv har meldt sig til. Nu frygter han, at revisionen af loven skræmmer kunderne væk fra nettet:

- Vi risikerer, at loven på længere sigt skaber mistillid hos forbrugerne, så de ikke tør handle på nettet af frygt for at skulle modtage en masse tilbud per e-mail. Det er kedeligt for os og for e-handelen generelt, siger Christian Kusk.

1.014 spam-mails er nok

Den holdning deler han med en anden stor netbutik, ITbutikken, der sælger computerudstyr og har omkring 50.000 modtagere af sit nyhedsbrev.

Den ny spam-paragraf

På fredag træder nye regler i kraft om elektronisk markedsføring. Hidtil har disse reklamer været ulovlige uden modtagerens samtykke, men det ændres med den nye § 6a stk. 2.

Ifølge den kan en "erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser."

Ifølge Forbrugerstyrelsen er det meget begrænset, hvad en erhvervsdrivende kan markedsføre med de nye regler, fordi det kun er tilsvarende produkter eller tjenesteydelser, som kunden har købt, der må markedsføres.

Kunden kan både være en privat kunde, erhvervskunder og offentlige myndigheder. Markedsføringen kan både ske per e-mail og som SMS eller MMS på mobiltelefonen.

Kunder, der har købt varer før 25. juli, må ikke modtage reklamer efter de nye regler.

Læs meget mere om de nye regler hos Forbrugerstyrelsen.

- Det fungerer fint med, at folk selv skal give tilsagn om at modtage de e-mails, og vi har ingen planer om at ændre på proceduren, siger direktør Peter Sunesen, ITbutikken.

- Jeg kan se på mit spamfilter, at jeg på tre uger har modtaget 1.014 spam-mails. Det må være nok, bemærker han.

Begge virksomheder markedsfører sig med E-mærket, der stiller større krav til forbrugersikkerhed end lovgivningen.

Holder øje med butikker

Hos E-handelsfonden, der står bag E-mærket, vil man slet ikke acceptere, at de 92 virksomheder med et E-mærke begynder at sende e-mails ud til deres kunder uden at have fået lov.

- Forbrugere og erhvervsdrivende skal ikke overdynges med mere spam, der efterhånden koster os alle computerplads og tid, siger Martin Borgen, projektleder hos E-handelsfonden.

- I stedet går vi ind for, at man stadig aktivt skal tilmelde sig nyhedsbreve, og det er den linje, som de e-mærkede virksomheder skal følge, også fremover, tilføjer han.

Fonden vil fra på fredag gå de e-mærkede netbutikker igennem med en tættekam for at sikre sig, at ingen benytter sig af den lempeligere lovgivning.

EU imod spam

Lovændringen, der blev vedtaget af Folketinget inden sommerferien, er en konsekvens af et EU-direktiv, der dækker alle medlemslandene.

Bortset fra lempelsen har EU's IT-kommissær, Erkki Liikanen, varslet intens kamp imod spam i samarbejde med USA og OECD-landene.

Spam var skyld i produktivitetstab for virksomhederne i EU på omkring 19 milliarder kroner sidste år. Det skønnes også, at over halvdelen af den samlede e-mail-trafik i medlemslandene inden slutningen af sommeren vil være spam.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job