Mobilopkald skal vise ambulancer vej

OPDATERET: Alarmcentralerne i EU skal have adgang til at se, hvor mobiltelefonerne befinder sig, når der kommer et nødopkald. Forleden måtte syv ambulancer bruge tid på at lede efter en trafikulykke omkring Vejle på grund af unøjagtige oplysninger.

Syv ambulancer kørte i tirsdags rundt på motorvejen omkring Vejle for at lede efter en alvorlig trafikulykke, der var blevet anmeldt til alarmcentralen.

Ulykken viste sig at være sket mellem Vejle og Fredericia, men først efter næsten en halv time dukkede de første ambulancer op på stedet.

Flere bilister oplyste vidt forskellige positioner på motorvejen, og det forvirrede redningsfolkene.

Det samme skete i mandags, da ni mennesker blev dræbt ved en ulykke vest for Viborg. Her oplyste den første, der anmeldte ulykken fra sin mobiltelefon, en adresse, der lå 10 kilometer fra skadestedet.

- Vi har fået nye alarmcentraler, hvor operatøren straks får navn og adresse op på skærmen, hvis opkaldet kommer fra en fastnettelefon. Det går væsentlig hurtigere, end hvis opkaldet kommer fra en mobiltelefon, og operatøren skal spørge ind til, hvor ulykken er sket, siger beredskabschef Henning Holm Johansen, Viborg Brandvæsen.

Han er formand for Foreningen af Kommunale Beredskabschefer og vil tage imod med kyshånd, hvis alarmcentralerne også kunne se på en skærm, hvor opkald fra mobiltelefoner stammer fra.

Det har imidlertid lange udsigter, selvom EU er undervejs med lovgivning på området, der tvinger medlemslandene til at indføre stedbestemmelsen på alarmcentralerne.

- Vi er positive over for idéen, men inden vi går i gang med de ret kostbare investeringer, skal vi være sikre på, at vi får det rigtige system med en fælles standard i hele EU, siger direktør Ib M. Tolstrup, Telekommunikationsindustrien, der repræsenterer de danske teleselskaber.

Rådgiver: Se at komme i gang
Direktør Torben Rune, telerådgivningsfirmaet Netplan, mener, at teleselskaberne skal se at komme i gang med at få data om mobiltelefonernes position videregivet til alarmcentralerne.

- Det er i virkeligheden ikke særlig indviklet, fordi det handler om viden, der allerede suser rundt i netværkene. Selskaberne skal bare sørge for, at oplysningerne sendes af sted i en ensartet form til alarmcentralerne, så det er nemt for dem at bruge dem, siger han.

Han tvivler på, at det kan tage mere end et år at få sådan en løsning på plads, og der vil være tale om en begrænset investering.

- Sammenlignet med, hvad telebranchen i øvrigt investerer i, fylder dette her ikke ret meget, siger Torben Rune.

Data findes i netværk

Telekommunikationsindustrien har i tre år haft en arbejdsgruppe, der har beskæftiget sig med området, men foreløbig har det primært handlet om at give alarmcentralerne mulighed for at se, hvor opkald fra fastnet-telefonnumre stammer fra.

Skal man se, hvor mobiltelefonerne befinder sig, skal dataene hentes i mobilnetværkene. Her kan man se, hvilken sender mobiltelefonen er i forbindelse med.

De data bruges allerede til forskellige formål. Orange udbyder en sporingstjeneste, hvor en lastbilvognmand eksempelvis kan holde øje med, hvor hans vognpark befinder sig.

Andre selskaber tilbyder særligt lave takster, hvis man befinder sig i området omkring sin private bolig, og her bruges oplysningerne fra mobilsenderne også.

- Man er løbet ind i det problem, at oplysningerne ikke er særlig præcise. De afhænger af, hvor tæt senderne står, men selv i byerne, hvor senderne står tæt, kan du ikke regne med at se nøjagtig hvilken gade, mobilopkaldet kommer fra, siger Ib M. Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien.

Det er dog ikke noget argument for at undlade at gå i gang med projektet, mener Torben Rune. Han erkender, at præcisionen ikke er særlig høj, men i motorvejsnettet i Trekantsområdet mellem Vejle, Fredericia og Kolding vil alarmcentralen allerede være godt hjulpet ved at kende ulykkesstedet inden for en radius på tusind meter, konstaterer han.

Slipper for TDC-central

Udover at give alarmcentralen adgang til at aflæse mobiltelefonens position, vil anmelderen med dette system også slippe for at skulle igennem TDC's central, der i øjeblikket håndterer opkaldene fra mobiltelefoner til 112 og stiller dem videre til den relevante alarmcentral. I den proces går der også sekunder tabt.

- En ambulance kan blive forsinket af mange ting, men hvis den kommer flere minutter for sent af sted, fordi opkaldet ikke når hurtigt nok igennem, eller fordi der er tvivl om, hvor ulykken er sket, så er det næsten uanstændigt. For mig som tekniker er det helt uforståeligt, at man ikke udnytter de data, man allerede har, siger Torben Rune.

Ifølge Financial Times stammer over halvdelen af de 80 millioner årlige nødopkald til alarmcentraler i EU fra mobiltelefoner.

Hvis centralerne kunne se, hvor disse opkald stammede fra, skønnes det at kunne redde 5.000 liv hvert år og spare EU-landene for udgifter på knap 40 milliarder kroner om året på sygehusebehandling og sociale ydelser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere