Danskerne drukner i ferie-spam

Mens danskerne holder ferie, vokser dyngerne af uønskede reklame-e-mails i de elektroniske postkasser som aldrig før. Spam er et fritidsprojekt, så ferien er højsæson, viser dansk analyse.

Danskerne kan godt belave sig på, at deres elektroniske postkasser er fyldt med uønskede reklamebudskaber, når de kommer hjem om aftenen i denne tid.

Mens danskerne slapper af på stranden, er det nemlig højsæson for spam.

Det viser en undersøgelse fra det danske selskab Softscan, som sorterer uønskede reklamer fra mails til 300 danske virksomheder og offentlige institutioner.

Ifølge undersøgelsen kommer der op til 50 procent mere spam på en dag i sommerferien end på almindelig arbejdsdag.

Godtnok stiger mængden af spam følge salgsdirektør Thomas Holm Jensen fra Softscan generelt konstant.

- Men det er en jævn stigning. Det specielle ved sommerferien er de store stigninger, som sker fra dag til dag, fortæller han.

Spam er et fritidsprojekt

Forklaringen ligger ifølge det danske antispam-selskab lige for.

Spam er et fritidsprojekt, og normalt passer folk deres job eller studie ved siden af, mens de fylder sagesløse modtageres elektroniske postkasser. Men spammerne har også ferie og har derfor netop nu mere tid til at aflevere deres reklamer.

Thomas Holm Jensen forklarer, at i alle de store sager, hvor spammere er blevet dømt eller slæbt i retten, er der tale om enkeltpersoner.

- Men vi ved selvfølgelig ikke, om der bag nogle af spam-mailene gemmer sig organiserede strukturer i stater, hvor de ikke kan retsforfølges, siger han.

Som et eksempel på mere organiseret spam, nævner Thomas Holm Jensen også de såkaldte Nigeria-mails, hvor svindlere fra det afrikanske land forsøger at lokke penge ud af folk i Vesten.

- Men ellers er det som regel noget, man bikser med derhjemme om aftenen, siger han.

Omkring halvdelen af alle de 300.000 e-mails til danske medarbejdere, som Softscan dagligt scanner, er spam.

Medarbejderne modtager gennemsnitligt 10 e-mails hver dag, og det tal inkluderer ikke e-mails sendt fra kolleger inden for virksomheden eller organisationen.

I gennemsnit ligger der derfor omkring 70 spam-mails og venter på at blive slettet, når en dansk medarbejder vender hjem fra 14 dages ferie.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere