3G til danskerne inden nytår

Mobilselskabet 3 er overraskende på banen med sit helt nyt 3G-netværk til en tredjedel af danskerne inden nytår. Priserne er præget af den aktuelle priskrig i Danmark, og selskabet er klar med en omfattende reklamekampagne.

Mobilselskabet med det særprægede navn "3" er allerede inden nytår klar med 3G-telefoni på det danske marked.

Selskabet vil i løbet af fjerde kvartal dække 30 procent af danskerne med sit 3G-mobilnetværk, og det er et år hurtigere, end selskabet er forpligtet til af myndighederne.

3, der ejes af industrikoncernen Hutchison Whampoa og den svenske Investor-gruppe, giver ikke slip på præcise oplysninger om lanceringen endnu.

Selskabets administrerende direktør, Christian Jørgensen, lover dog, at 3G-telefonerne ikke bliver dyrere end de telefoner, vi kender i dag, men nærmere kommer han det ikke.

- I dag sælges der telefoner fra en krone og op til 7.800 kroner, og det bliver et sted derimellem, siger han.

Samtalepriserne kommer til at afspejle den nuværende priskrig på det danske mobilmarked, men hvordan 3 skruer sin prisstruktur sammen er endnu uvidst.

Del af stor familie

I Sverige, hvor 3 åbnede sit netværk tidligere på året, abonnerer kunderne på pakker, der indeholder forskellige mix af taletelefoni og multimedietjenester.

Christian Jørgensen understreger, at hvert enkelt land selv bestemmer sin prissammensætning.

Han ser det ikke som noget stort problem, at det nu bliver 3, der skal forklare forbrugerne om 3G-teknologiens muligheder. Den uddannelse af kunderne sparer de øvrige mobilselskaber, når de en dag er klar med 3G-telefoni.

- Vi er en del af en stor familie, og 3 har længe været i gang i andre lande. De erfaringer trækker vi selv på, siger Christian Jørgensen.

Kundeservice i Ørestaden

Selskabet har travlt med at bygge et kundeservicecenter op i Ørestaden på Amager, hvorfra 200 medarbejdere skal betjene kunderne i Danmark og Sverige.

Med en stor reklamekampagne i årets sidste kvartal skal 3 tiltrække sig danske forbrugere, der i stor stil har vænnet sig til alene at fokusere på minut- og SMS-priser samt tilskud til mobiltelefoner.

3 har tidligere meldt ud, at selskabet især har høje forventninger til videotelefoni, hvor man kan se den person, man taler med, på mobiltelefonens skærm.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil