Tynde klienter løfter Amitechs erhvervssalg

Den danske computerproducent Amitech sender sin første tynde klient på markedet og håber, at den kan løfte salget til erhvervslivet med 30 til 40 procent. Firmaet har allerede indgået en række salgsaftaler med forhandlerne.

Den danske computerproducent Amitech lancerer nu en tynd klient og forventer, at den vil løfte salget til erhvervslivet med 30 til 40 procent det første år.

Processor, RAM og operativsystem indbygget i fladskærmen, og derfor optager Smartclient, som den tynde klient hedder, mindre plads på skrivebordet end både en traditionel pc og andre tynde klienter.

Amitechs nye tynde klient adskiller sig fra konkurrenterne ved at have pc-komponenterne indbygget i skærmen.
Århus-producenten har indgået salgsaftaler med en række erhvervsforhandlere og forventer et pænt salg fra første dag.

- De tynde klienter har i årevis været nævnt som det produkt, der skulle afløse de investeringstunge og supporttunge pc'er på almindelige bruger-arbejdspladser i større virksomheder. Men fordi de tynde klienter hidtil har bestået af både kabinet og standardskærm ligesom en almindelig pc, har de ikke haft den ønskede virkning på budgettet, siger Lars H. Bjerg, administrerende direktør i Amitech.

Netop de mindre administrationsomkostninger skal være hovedargumentet for at købe en Smartclient, som med den pris på 5.500 kroner plus moms ikke er nævneværdigt billigere end en pc.

Siden sidste efterår har Lars H. Bjerg arbejdet for at at blive storleverandør af pc'er til erhvervslivet, men først skulle selskabet gøre op med folks opfattelse af, at Amitech alene henvender sig til private.

Amitech fordoblede sidste år salget til erhvervslivet, mens det samlede salg af pc'er til danske virksomheder gik ti procent tilbage.

Ved indgangen til 2003 havde Amitech en markedsandel på det samlede danske pc-marked på otte procent. Århus-selskabet har et mål om at øge salget med ti procent hvert af de kommende to til tre år.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil