3 efter nyt nedbrud: Vi har landets bedste netværk

Trods et større nedbrud i lørdags holder 3 fast i, at selskabet har landets bedste mobilnet. Det var tredje nedbrud på 14 måneder.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Lørdag bød på et større nedbrud i mobilselskabet 3's netværk.
 
Det var det tredje større nedbrud på 14 måneder, men 3 holder fast i, at operatøren har det bedste mobilnet i Danmark.
 
Fejlen begyndte mellem klokken fem og seks i Jylland i lørdags, hvorefter de jyske kunder ikke kunne foretage opkald.
 
Senere valgte 3 at genstarte sit netværk, hvilket medførte et landsdækkende nedbrud i op til en time. De hårdest ramte kunder i Jylland var uden mulighed for at foretage opkald i 10 timer.
 
Nettet kom helt op at køre igen klokken 16 om lørdagen.
 
I markedsfører jer på at have Danmarks bedste netværk, men hvorfor går det her netværk så ned med et større nedbrud for tredje gang på 14 måneder?
 
"Vi siger Danmarks bedste netværk, fordi det er det netværk, der dækker bredest med høj hastighed, og det må selvfølgelig ikke gå ned. Men der skete det, der ikke måtte ske her i weekenden. Vi kigger nu på, hvordan det kunne ske, og hvordan det ikke skal kunne ske igen. Men et netværk er en kompliceret størrelse, så det har vi ikke svar på endnu," siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3.
 
Hvordan vil I sikre, at det ikke sker igen?
 
"Nu skal vi finde ud af, hvad der præcist er gået galt, men vi tjekker hele tiden vores netværk, og har alarmer på og så videre, og gør, hvad vi kan for, at det ikke skal ske. Og det vil vi selvfølgelig blive ved med at tjekke."
 
Hvilke overvejelser har I haft i forbindelse med at kompensere kunder?
 
"Det ved jeg ikke endnu. Det skal vi finde ud af internt. Indtil videre har vi koncentreret os om at få netværket op igen, og hvad vi har skullet sige til kunderne Kompensationen kommer vi til."
 
Vil I fremover ændre på, at I kalder det Danmarks bedste netværk?
 
"Nej, for vi synes stadigvæk, at det er Danmarks bedste netværk. Vi er rigtig kede af sådan et nedbrud, og vi er også kede af, at der har været tre, men når de ikke er der, så har vi Danmarks bedste netværk." 

Tre nedbrud på 14 måneder

Nedbruddet i lørdags var det tredje større nedbrud i 3's mobilnet inden for de sidste 14 måneder.

I oktober sidste år slog en software-opdatering fejl, og det udløste et mere end 14 timer langt nedbrud.

Dengang skyldtes fejlen en opdatering af 3's kernenetværk i Sverige. Opdateringen slog fejl og endte med at lamme netværket i Danmark.

28. september i år var den gal igen, da 3's netværk blev ramt af et strømsvigt.

Det kraftværk, der leverer strøm til 3's mobilnet, havde et udfald. I sådanne tilfælde har 3 et reservestrømanlæg, der slår til, men 3's teknikere arbejdede på anlægget, netop som nedbruddet satte ind.

3 er dog ikke ene om at have nedbrud. Tidligere i år har Telenor haft to nedbrud, mens TDC's netværk havde problemer på valgaftenen i København.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job