Mobilselskabet 3 er klar til at fortsætte milliardinvesteringerne i Norden. Selskabet har købt en ledig 3G-licens i Norge for 57 millioner kroner.
To selskaber har tidligere leveret deres 3G-licenser tilbage i Norge. Broadband Mobile gik konkurs, mens svenske Tele2 ikke kunne se, hvordan der skulle komme forretning i netværket.
Det kan 3, som er ejet af Hong Kong-konglomeratet Hutchison Whampoa og den svenske Wallenberg-families investeringsselskab Investor, derimod.
Det er der gode grunde til. Tele2 vandt nemlig sin licens ved en såkaldt skønhedskonkurrence, hvor selskabet ligesom Telias norske datterselskab Netcom og Sonofon-ejeren Telenor forpligtede sig til en kraftig - og dermed ekstremt kostbar - udbygning med den nye mobilteknologi.
De krav er 3 helt fritaget for. Det nye mobilselskab kan i stedet nøjes med at dække 30 procent af nordmændene og det krav skal vel at mærke først være opfyldt om seks år. Det svarer i praksis til området omkring Oslofjorden, mens 3 ikke behøver at sætte så meget som en eneste mast op i resten af det vidtstrakte land.
- Sammen med resten af det globale 3-netværk er vi i stand til at tilbyde innovative tjenester til konkurrencedygtige priser i Norge, siger Chris Bannister, administrerende direktør for 3 i Skandinavien.
3 er allerede gået i luften i Sverige, og selskabet har lovet at lancere 3G-telefoni i Danmark i år, men ifølge John Strand kan den norske forretning vise sig at blive meget mere lukrativ.
Herhjemme konkurrerer 3 med hele fire andre mobilselskaber med egne netværk, mens der i Sverige er tre af slagsen og krav om, at dække stort set hver en plet af de svenske skove. I Norge er der kun to mobilselskaber, og nordmændene har generelt større mobilregninger end i Danmark og Sverige.
- Det bliver en meget bedre business case i Norge end i Danmark og Sverige. Når der kun er meget få krav til udbygningen af netværket, må Telenor og Netcom være dybt misundelige, siger teleanalytikeren John Strand.
Han spår, at 3 i Norge bliver en seriøs konkurrent til de etablerede selskaber, mens han tidligere har givet udtryk for, at selskabet får det mere end svært herhjemme.
John Strand spår, at 3 vil udnytte stordriftsfordelene og se Skandinavien som ét marked. Kunderne kan også forvente en fast pris for at benytte deres nye mobiltelefoner i Danmark, Norge og Sverige.