Mozilla vil tjene kassen på ny søgeaftale med Google

Google bliver primær søgemaskine i Firefox. Mozilla kommer til at tjene kassen på aftalen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google og Mozilla er klar med  en ny søgeaftale, der vil bringe "betydelig omsætning" til skaberen af Firefox.

"Vi er glade for at kunne annoncere, at vi kommer frem til en vigtig omsætningsaftale med Google til glæde for begge parter," skriver Mozilla i en udtalelse.

"Den nye aftale udvider vores langsigtede søge-partnerskab med Google med i hvert fald tre år."

Skal være primær søgemaskine

Aftalen betyder, at Mozilla fortsat vil henvise til Google som primær søgemaskine i Firefox, som nu sidder på omkring 25 procent af browsermarkedet.

"Mozilla har været en værdifuld partner for Google gennem årene, og vi ser frem til at fortsætte det gode partnerskab i løbet af de kommende år," siger Alan Eustace, der er chef for Googles søgeforretning.

Mozilla vil ikke afsløre detaljerne i den nye kontrakt og henviser til fortrolighedskrav.

I 2010, som var det sidste år, hvor Mozilla offentliggjorde regnskaber, hentede Google-kontrakten 84 procent af Mozillas samlede omsætning på knap 719 millioner kroner, svarende til godt 600 millioner kroner.

Googles bidrag til Mozillas bundlinje i 2009 var på godt 520 millioner kroner, eller 86 procent af browser-producentens årlige indkomst.

Aftalen mellem Mozilla og Google udløb i sidste måned, men Mozilla ændrede ikke Firefox' standard-søgemaskine eller browserens startside, som stadig er Googles søgeside.

Spørgsmålet om Mozillas afhængighed af Google har rejst flere øjenbryn siden sidstnævnte lancerede sin egen browser, Chrome, i september 2008.

Ifølge analysefirmaet StatCounter sad Chrome på 25,7 procent af browsermarkedet i november 2011, og kom dermed ind på en andenplads foran Firefox' 25,2 procent.

I sidste uge anklagede et test-firma Google for at forsøge at holde Firefox nede ved hjælp af en tretrins-kampagne, der skulle nægte virksomheden omsætning, tilbageholde anti-malware-tjenester og - ved hjælp af en rapport sponsoreret af Google - påstå at Chrome er betydeligt mere sikker.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Computerworld News Service:

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil