Kunderne bliver tabere i Haburi-konkurs

De kunder hos Haburi.com, som har betalt, men ikke modtaget varer fra det krakkede virtuelle lagersalg, kan ikke få penge tilbage fra selskabet. Boet efter Haburi.com har kun penge til lønninger.

Boet efter den krakkede netbutik, Haburi.com, der solgte tøj og tilbehør på nettet, har ikke råd til at betale penge tilbage til de kunder, hvis penge blev trukket fra kontoen inden krakket.

Kunder, der har betalt med dankort har fået deres penge tilbage, oplyser PBS. Derimod har kunder, der har anmeldt krav mod boet, ikke store chancer for at få deres penge tilbage

Haburis hjemmeside var åben for bestillinger i et par dage efter betalingsstandsningen, og derfor har flere kunder bestilt varer i de dage, hvor selskabet var i betalingsstandsning.

De kunder, der har bestilt mens selskabet var i betalingsstandsning, kan få penge tilbage.

Det skyldes en bestemmelse i konkursloven, som stiller kunder, der har betalt efter betalingsstandsningen, bedre med at få penge tilbage.

Haburis leverandører mister også penge på konkursen, mens der vil blive penge til at udbetale det meste af lønnen til medarbejderne. Der er anmeldt krav for i alt 29 millioner kroner.

Hævede penge for tidligt

Advokat Henrik Fürstenberg, som behandler boet, har modtaget mange henvendelser fra frustrerede kunder, og han lover, at alle får svar.

I tiden efter konkursen blev Haburi.com meget kritiseret for sine metoder. Op til konkursen havde Haburi.com hævet kundernes penge, inden de sendte varerne, hvilket er i strid med E-handelsloven.

Flere mente, at det var for at skaffe ekstra midler til det kriseramte firma.

Får penge tilbage

De kunder, som ikke har fået deres varer, men hvor beløbet er trukket fra kontoen kan gøre indsigelse til kortudstederen.

- De Haburi-kunder, som har betalt med dankort, og som har gjort indsigelse til deres kortudsteder, fordi de ikke fået deres varer, har fået pengene tilbage, oplyser Pernille Kylling fra PBS.

Haburis aktiviteter bliver videreført af et tysk firma.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job