Avis fanger Google i at sælge cannabis

Google har via sine AdWords stillet sin søgemaskine til rådighed for salg af cannabis og falske billetter til sommer-OL i London.

Artikel top billede

Læs også:
Google skal betale milliardbeløb for Viagra-reklamer

Google forringer søgninger som straf for bommert

Det britiske nyhedsflagskib BBC har grebet søgegiganten Google i at sælge falske billetter til de olympiske sommerlege i London om et halvt år.

Også salg af cannabis og falske ID-kort er blevet fundet i Googles sponsorede links.
 
Efter BBC-opdagelsen af det ulovlige salg i Googles automatiserede reklame-system har Google fjernet de forbudte reklamer.
 
Søgeselskabet har efterfølgende forklaret til BBC-programmet 5 Live, at det har beholdt eventuelle pengesummer fra selskaberne med de ulovlige reklamer, før ulovlighederne er blevet fjernet.
 
Det skriver BBC, der også beretter, at Google har fjernet links fra sin søgemaskine til salg af ulovlige OL-billetter efter en forespørgsel fra de britiske politimyndigheder.
 
Troværdig reklame
BBC er gået ind i sagen efter tip fra en kilde, Liz, der har nægtet at give sit fulde navn.  
 
Liz og hendes søster købte to falske billetter til deres forældre fra et site, som de fandt ved at indtaste "Olympiske billetter" i Googles søgemaskine.
 
"Der var en sponsoreret reklame øverst på hjemmesiden, så vi gik ud fra, at det var et troværdigt, officielt site, og så brugte vi 6.500 kroner på to billetter til mor og far til 1.500 meterløbet, som min far virkelig gerne vil se," forklarer Liz til BBC om sin oplevelse med Googles søgemaskine og reklamer.
 
Efter ordren fik Liz en mail fra LiveOlympicTickets-selskabet, der forklarede, at købet ikke kunne gå igennem, før hun faxede en kopi af sin underskrift.

Og så begyndte alarmklokkerne at ringe.
 
Flere ulovligheder i søgemaskinen
En af Liz' familiemedlemmer skrev siden til Google og fik dette svar: 

Har du penge kan du komme til tops hos Google

"Google AdWords stiller en platform til rådighed for selskaber, der ønsker at reklamere for deres services. Vi er ikke ansvarlige for, og heller ikke i stand til at overvåge, alle handlinger, som hvert af disse selskaber foretager sig," stod der ifølge BBC i mailen fra Google.
 
Londons politienhed, Metropolitan Police, har længe haft øjnene rettet mod billetsvindlerne fra LiveOlympicTickets, som er en virksomhed registreret uden for Storbritannien.

På trods af opsynet fra lovens lange arm havde selskabet formået at placere sig helt øverst i de sponsorerede Google-søgninger over illegale billetter til de olympiske lege.
 
Linket blev endelig fjernet, efter BBC-programmet 5 Live Investigations kontaktede Google.
 
Samtidig kunne journalisterne på BBC-programmet konstatere, at der også var andre ulovlige reklamer i Google-søgningerne, hvor brugerne kunne købe cannabis, falske pas og ID-kort.
 
Dyrt at ligge øverst
Google forklarer til BBC, at selskabets AdWord-maskinerne filtrerer på ord, der kan indgå i ulovlige handler, som Google siden manuelt pløjer igennem for at kontrollere, om der rent faktisk foregår noget illegalt - og derefter eventuelt fjerne reklamerne.
 
Samtidig forklarer søgeselskabet, at kvaliteten af reklamerne samt prisen for at reklamere bestemmer, hvor højt placeret reklamerne ligger i søgemaskinen.
 
Et britiske sikkerhedsekspert har testet Googles automatiserede søgemaskiner netop  ved at vippe et falsk billet-sted af pinden øverst i søgemaskinen.
 
"Vi foretog et eksperiment for seks måneder siden for at få fjernet et falsk billetsted fra toppen af Googles AdWords-resultater, og vi gik op til 28 pund (252 kroner, red.) per klik, og vi kunne stadig ikke få dem væk fra toppen," forklarer sikkerhedsekspert Reg Walker til BBC.
 
Tidligere har Googles sponsorerede links kostet selskabet dyrt, da søgeselskabet i august måtte slippe 2,5 milliarder kroner i bøde til den amerikanske stat for at have bragt ulovlige reklamer for medicin, der blev solgt uden recept. 

Trods den væmmelige bøde kunne Google i sit sidste årsregnskab notere en indtjening på 60 milliarder kroner, hvor AdWords er en af hovedårene til rigdommen.
 
Liz har indtil videre mistet 6.500 kroner, men har en sag kørende med sin bank om at få pengene tilbage.

Læs også:
Google skal betale milliardbeløb for Viagra-reklamer

Google forringer søgninger som straf for bommert

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S