Har kostet Meta 450 milliarder på fire år: Nu vil Mark Zuckerberg svinge øksen over metaverset

Mark Zuckerberg gik all in på metaverset i 2021, men nu bliver de teams som arbejder teknologien stå over for omfattende besparelser, som i stedet kan blive kanaliseret over i selskabets AI-satsning.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

For lidt over fire år siden satsede Mark Zuckerberg stort på, at det såkaldte metaverse var fremtiden for ikke bare Facebook, men for hele internettet.

Det tydeligste eksempel var, at selskabet i 2021 skiftede navn fra Facebook til Meta, men satsningen har også sat markante aftryk i selskabets regnskaber, hvor der er blevet hældt enorme summer i den nye teknologni.

Men nu planlægger Meta ifølge erhvervsmedierne Financial Times at beskære investeringerne i metaverset med hele 30 procent.

Har blødt 450 milliarder

Metaverse-satsningen hører under selskabets Reality Labs, der siden 2021 har tabt svimlende 70 milliarder dollar. Det svarer til cirka 450 milliarder danske kroner.

Ifølge Financial Times vil besparelserne især ramme de teams, som arbejder på det såkaldte Horizon Worlds, der er en social virtual reality-oplevelse, samt teams, som arbejder på selskabets virtual reality-briller Quest.

Besparelserne på metaverset vil ifølge Financial Times indebære, at selskabet vil satse endnu mere på kunstig intelligens, hvor Meta i løbet af det seneste år med tårnhøje lønninger har haft held til at rekruttere topfolk fra eksempelvis OpenAI og Google.

Aktiemarkederne har reageret positivt på nyheden om nedskæringerne, og investorerne sendte Metas aktiekurs op med over fire procent i løbet af torsdagen.

Nyheden kommer bemærkelsesværdigt nok blot dagen efter, at Meta annoncerede, at selskabet under Reality Labs vil åbne et nyt designstudie, hvor Apple-topdesigner Alan Dye er blevet hentet ind som ny chef.

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Skåne

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly