En af veteranerne i den danske internet-branche, Birger Hauge, skifter job igen.
Birger Hauge har forladt sin direktørpost i det Nasdaq-noterede sikkerhedsselskab Eurotrust, hvor han stod i spidsen for satsningen på nøglecentre (PKI). Det skriver dagbladet Børsen.
I stedet stifter han 1. oktober selskabet Copenhagen Interactive i samarbejde med det amerikanske online-reklamebureau SF Interactive. Bureauet skal hjælpe kunder, som ønsker at annoncere på søgemaskiner og sørge for, at deres websted kommer højt op på søgemaskinernes resultater.
Ifølge Birger Hauge er mange virksomheders hjemmesider indrettet, så søgemaskinerne ikke når dybt nok ned i dem, når de indekserer.
- Oven i kommer, at kunder typisk søger med andre ord end dem, som virksomheden gætter på, siger han til Børsen.
Birger Hauge forestiller sig, at kunderne i hans nye selskab bliver virksomheder, som ønsker at flytte salget online, mens mediebureauerne, der styrer virksomhedernes annoncekampagner, bliver samarbejdspartnere.
Tilbage til udgangspunktet
Dermed vender Birger Hauge tilbage til udgangspunktet, reklamebranchen. Han startede i web-bureauet Balthazar. Det blev stiftet, da han sammen med andre ledende medarbejdere købte den interaktive afdeling af reklamebureauet Young & Rubicam.
Fra Balthazar gik Birger Hauge videre og blev venturekapitalist, da han sammen med John Marienhof og Lars Thrane-Møller dannede selskabet Techubator, som senere kom på børsen gennem en fusion med Brandts Klædefabrik. Selskabet skiftede navn til Brandts.com, inden luften gik ud af dotcom-boblen og trak Birger Hauges venture-eventyr i afgrunden.
Ifølge Børsen nåede Birger Hauge ikke at sælge sine aktier i ventureselskabet. Alligevel har han penge til at starte eget selskab.
- Det sidste halve år har ikke været en dårlig tid at eje andre typer af aktier. Og berørt af tidligere tiders erfaring havde jeg placeret mine midler lidt bedre, forklarer han til avisen.
Eurotrust drosler PKI ned
Eurotrust-direktør Aldo Petersen overtager selv posten som leder af forretningen med nøglecentre. Den vil dog blive droslet ned, og selskabet flytter ressourcerne til salg af servercertifikater.
- Vi har i de forløbne måneder set, at markedet for store PKI-løsninger generelt set ikke har bevæget sig. Heller ikke for TDC, der vandt udbuddet (om digital signatur til det offentlige, red.), og så kommer det næppe til det for os, siger Aldo Petersen til Børsen.