Pladeselskaber finder hits på pirattjenester

Mens pladeindustrien officielt beskylder fildelingstjenester som Kazaa for at underminere deres forretning, skeler de alligevel til pirat-netværkene, når det gælder om at finde ud af, hvad der rykker hos de unge.

De store pladeselskaber ønsker officielt fildelings-tjenester som Kazaa, Grokster og Morpheus hen, hvor peberet gror. Men når uvæsnet ikke ser ud til at gå væk, så kan man jo lige så godt kigge det lidt i kortene.

Det er i hvert fald, hvad virksomheden BigChampagne har bygget sin forretningsmodel på at gøre for pladeindustrien, selv om sidstnævnte ikke skilter med tilhørsforholdet, skriver bladet Wired.

- Vi er deres elskerinde, siger direktøren for BigChampagne, Joe Fleischer, om pladeselskaberne til Wired.

BigChampagne sælger abonnementer på en softwareløsning, der gør det muligt at matche IP-adresser fra fildelingstjenesterne til geografiske zoner og dermed spore, hvilken musik der er populær blandt netbrugere forskellige steder i USA.

Samtidig kan tjenesten tage popularitets-temperaturen på såvel forskellige musiktyper som på enkelte kunstnere på fildelingstjenesterne.

Abonnementer på BigChampagne kan koste over en kvart million kroner om måneden, og tjenesten angiver selv at have selskaber som Atlantic Records, Elektra og Warner Bros. på kundelisten.

Resultaterne kan pladeselskaberne blandt andet bruge til at argumentere over for lokale radiostationer, at de skal spille et band - en altafgørende faktor i forbindelse med pladesalg, skriver Wired.

Pladeselskabernes ambivalente forhold til BigChampagne skyldes naturligvis de forskellige sagsanlæg, som er anlagt både mod fildelingstjenesterne og deres brugere.

For hvis pladeselskaberne indrømmer, at der en legitim måde at bruge peer-to-peer-programmer på, og at de selv udnytter den til fordel for egen forretning, risikerer de at underminere deres sagsanlæg, skriver Wired.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S