Dansk kryptering klar til verdensmarkedet

Det danske krypteringsselskab Cryptico har ansat den tidligere direktør for grossist-teleselskabet Globalconnect, Jesper Hart Hansen, som kommerciel direktør. Han skal ud og finde de netværks- og hardwareproducenter, som vil benytte algoritmen til deres produkter.

Udviklingsarbejdet er på plads for det danske krypteringsselskab Cryptico. Selskabets algoritme har fået blåt stempel som sikker, så nu handler det om at finde de partnere, som vil benytte algoritmen.

Til det formål har Cryptico hyret Jesper Hart Hansen, tidligere direktør for grossist-teleselskabet Globalconnect.

Han har fået titel af kommerciel direktør, og han mener selv, at headhunterne kontaktede ham på grund af hans internationale erfaring.

Jesper Hart Hansen fremhæver, at Crypticos algoritme er et produkt, som egner sig til verdensmarkedet. Krypteringsselskabet bryster sig af, at algoritmen er fem til ti gange hurtigere end de bedste, som er på markedet i dag. Det betyder også, at data kan krypteres, uden det kræver stor processorkraft.

Ifølge Jesper Hart Hansen kan Crypticos algoritme anvendes, overalt hvor der er behov for at sikre data, uanset om det er for at lagre dem eller sende dem over kommunikationslinier.

To oplagte områder at anvende algoritmen på er derfor i netværksudstyr med indbygget sikkerhed, for eksempel til virtuelle, private netværk (VPN), og i storage-udstyr. Jesper Hart Hansen skal således forsøge at overbevise producenterne om, at de skal benytte Crypticos algoritme - og dermed skabe grundlag for de royalty-indtæger, som det danske selskab skal leve af.

Cryptico, som sidste år tabte 3,7 millioner kroner, fik for et halvt år siden 10 millioner kroner fra Vækstfonden og norske Northzone Ventures. Selskabet var tidligere finansieret af det konkursramte 2M Invest.

Jesper Hart Hansen forlod Globalconnect, som han er medejer af, for et år siden, et halvt år efter han var blevet frataget posten som administrerende direktør. Siden har han arbejdet på konsulentbasis for Unwiredfactory, som udvikler stedbaserede mobiltjenester.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S