E-boks-kunder mister filer ved bank-skift

E-boks-brugere kan ikke få adgang til egne kontoudtog, når de skifter bank. Det skyldes stramme regler, mener direktøren for selskabet, der holder styr på elektroniske rudekuverter. Han opfordrer derfor kunderne til at downloade deres kontoudtog, når de skifter bank.

Hvem ejer egentlig en kundes bankdokumenter - kunden eller banken?

Svaret synes ligefor, men det er ikke så simpelt for kunder, som har valgt at få dokumenter fra banken sendt til det elektroniske ringbind E-boks.

- Hvis E-boks-kunder vælger at skifte bank, vil der ikke længere være adgang til kontoudtogene fra den gamle bank (spærret med rød hængelås når man logger på med fælles pinkode), lyder det i et svar fra E-boks til en kunde, der overvejer at skifte bank

- Hvis du skifter til en anden bank, som er tilsluttet E-boks, så er det stadig muligt at læse/flytte/slette kontoudtog fra den gamle bank. Det er selvfølgelig et krav, at man logger på via den nye netbank, fortsætter svaret.

Skulle kunden være så uheldig at skifte til en bank, der ikke er tilsluttet E-boks, er det bare ærgerligt. Han kan ikke få adgang til bankdokumenterne i den elektroniske brevkasse.

Download eneste udvej

- Som det ser ud i dag, anbefaler vi kunden at downloade filerne til sin egen computer, inden han skifter fra en bank, der er med i E-boks, til en, der ikke er med, siger Henrik Andersen, administrerende direktør for E-boks.

- Vi arbejder på at finde en smidigere løsning, men de juridiske krav på det finansielle område er meget stramme, så foreløbig må kunderne downloade filerne til hjemmecomputeren, siger direktøren.

I dag er mange af store banker herhjemme med i E-boks, dog med to væsentlige undtagelser, Nordea og Jyske Bank.

- Vi har i dag 225.000 brugere, og jeg håber da, at de sidste banker kommer med i ordningen, så det bliver lettere for kunder, når de skifter bank, lyder det fra Henrik Andersen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly