It-giganter forsøger at kontrollere fremtidens internet

To it-giganter har foreslået en tilføjelse til HTML5, der skal give medieselskaber fortsat ret til at kontrollere både indhold og internetbrugere. Andre ryster på hovedet.

Artikel top billede

Læs også: 

HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning

Udvikler: Her skal du passe på med HTML5 og CSS3

Med udrulningen af HTML5 forsøger it-giganter som Microsoft og Google samt den noget mindre video-on-demand-spiller Netflix at lægge et lag DRM (digital rights management) ud over internettet for at kunne styre indhold og forhindre kopiering.

De tre selskabers fortæller til web-konsortiet W3C, der står for specifikationen af HTML5, at de med deres Encrypted Media Extensions v0.1 arbejder på et API til at afvikle krypterede medier i HTML5, hvilket ellers er imod ideen i internettets næste opdatering af sit opmærkningssprog, HTML.

Det skriver The Register.

Mangler robusthed

Mere konkret har Microsoft chef for Internet Explorer-udviklingen, Adrian Bateman, skrevet til webkonsortiet angående den eventuelle udvidelse i HTML5:

"Vi tror, vi kan implementere det i alle browsere og understøtte alle containere/codecs og indhold, uden at skabe kæmpe forandringer i HTML's specifikationer for medieelementer," lyder det fra Adrian Bateman.

Microsoft-manden siger, at "mange" indholds- og applikationsudviklere har indset, at de ikke kan bruge HTML5's tags, fordi "de mangler robust indholdsbeskyttelse."

Mellem linjerne står der, at selskaberne foreslår tilføjelser til medieafspilning i HTML5, så selskaber som Adobe, Apple og Microsoft fortsat kan tilbyde Flash, Quicktime og Silverlight til medieudbydere.

Det skyldes, at disse proprietære medieprogrammer alt andet lige giver medieudbyderne mulighed for fortsat at kontrollere betaling og brugernes geografiske region på eksempelvis Googles Youtube-site.

Webkonsortiet: Uetisk
Hos webkonsortiet WC3 ryster man på hovedet over Microsoft, Googles og Netflix' forslag, som bliver kaldt for "uetisk", uden det bliver yderligere forklaret, hvad man lægger i uetisk.

Derudover har Googles Ian Hickson fra W3C skrevet til Microsofts Adian Bateman og forklaret, at webkonsortiet ikke vil følge op på forslaget om at tilføje udvidelser, så tech-giganter og medieselskaber fortsat kan kontrollere internetbrugerne.

Samtidig tilføjer han, at selskabernes forslag end ikke tilbyder en mere robust indholdsbeskyttelse, selv om det ikke var et uetisk forslag i udviklingen af det leverandørneutrale HTML5.

Læs også: 

HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning

Udvikler: Her skal du passe på med HTML5 og CSS3  

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S