Her er forklaringen på Dells vilde opkøbs-togt

Dells mange opkøb i den senere tid har ifølge Gartner et helt bestemt formål.

Artikel top billede

Læs også:

Dell gør op med fortiden: Vil ned i kundernes forretning

Computerworld News Service: Det er ikke sandsynligt, at striben af Dells opkøb for nylig vil fortsætte med samme halsbrækkende hastighed som i den sidste tid, men eksperterne er enige om, at selskabet stadig er midt i en periode med større strategiske forandringer.

Selvom der ikke kan være tvivl om, at Dell på det sidste har øget tempoet, så påpeger analysechef Adrian O'Connell fra Gartner, at selskabets opkøbsmønster kan spores adskillige år tilbage.

Han mener, at den aktuelle tendens begyndte med Dells opkøb af SAN-leverandøren Equallogic i 2007 og sigter efter at øge selskabets fokus på it til erhvervslivet.

"Vi har det med at tale om 'gamle Dell' og 'nye Dell' i beskrivelsen af selskabets forskellige ansigter," siger han.

Dells forskellige opkøb siden købet af Equallogic har primært fokuseret på virtualiserings-teknologi og system-integration og -administration.

Disse opkøb inkluderer Perot Systems, KACE Networks og Boomi udover den nylige stribe opkøb af AppAssure, SonicWall, Wyse, Clerity og Made, der alle er blevet offentliggjort siden 24. februar.

Flere opkøb på vej

Det er ikke til at sige med sikkerhed, men det virker ikke sandsynligt, at Dell er færdig med sit opkøbstogt, selvom tempoet næsten helt sikkert vil falde.

"Dell er på udkig efter små og mellemstore virksomheder med teknologier, der kan tilføje en eller anden form for værdi," siger O'Connell. Han tilføjer, at det er sværere at fuldstændigt integrere store virksomheder, så Dell vil sandsynligvis holde sig til en mere letfordøjelig kost.

Ikke desto mindre har Dell ifølge analysechef Steve Brasen hos analyse- og konsulentfirmaet Enterprise Management Associates stadig et stykke vej for at overgå konkurrenter som Hewlett-Packard og IBM.

"Selskabet har stadig adskillige huller at udfylde inden for infrastructure management," siger han og fremhæver her infrastruktur til datacentre som et vigtigt eksempel.

"Især IBM og HP har i dag løsninger til infrastructure management på plads, og Dell har faktisk ikke kunnet konkurrere på dette område," siger Brasen.

Da især de store kunder har det med at indkøbe it fra leverandører, der kan opfylde alle deres behov, må man gå ud fra, at Dell går glip af en del omsætning på grund af denne mangel.

Derfor kan Dell glæde sig


Selvom IBM og HP således har et forspring på visse områder, så kan Dells nylige opkøb og eksisterende position vise sig at forbedre selskabets udsigter på overraskende måder.

Mange af Dells konkurrenter har ifølge O'Connell eksisterende produkter med høj margin, der muligvis vil blive truet af fremkomsten af mere modulære arkitekturer.

De er derfor nødt til at passe på ikke at underminere deres egen profit med nye produkter.

Men Dell behøver ikke at bekymre sig om kannibalisering og kan udvide lige så aggressivt, som det skal være på dette område, uden at kompromittere overskuddet fra andre forretningsområder.

"Dell klarer sig temmelig godt for tiden," vurderer O'Connell og henviser til vækst i selskabets marginer og omsætning.

På trods af selskabets prioritetsændringer forsømmer Dell ikke sin kerneforretning som pc-producent, hvilket stadig leverer en vigtig del af den samlede omsætning.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Dell gør op med fortiden: Vil ned i kundernes forretning

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job