Artikel top billede

Danmark er ikke bare en flueklat på kortet, forsikrer Brad Anderson, Dell's globale enterprise-chef.

Dells enterprisechef: Her er vores kurs i de næste år

Interview: Dell forlader næppe nogensinde laptop-markedet, men alligevel er noget andet i dag det vigtige, siger Dell's globale enterprise-chef, som Computerworld har mødt.

Dell er på en rejse, der begyndte for fem år siden.

Virksomheden har altid været kendt som en af verdens største producenter og forhandlere af it-udstyr, både til privat og professionel brug.

Selvom Dell ingen planer har om at droppe sine pc'er, er kursen for virksomheden i dag en radikal anden, end for fem år siden.

Hardware-salget stadig fylder meget, men Dell's konsulent og service-forretning til enterprise-kunderne, altså de store, har vokset sig fed og udgør i dag godt 30 procent af Dell's omsætning på over 60 milliarder dollar.

Brad Anderson, Dells globale President for Enterprise Solutions med reference direkte til koncernchef Michael Dell, var for nylig på Europa-tur.

I Danmark besøgte han blandt andet Mærsk, som det er lykkes Dell at tiltrække i lighed med en række andre store danske kunder som Grundfos, Danish Crown og Københavns Lufthavn.

"Dell ændrer sig ret dramatisk. De fleste kender vores notebooks og laptops, men i dag er vi meget mere: Servere, storage og network. Det er sket store forandringer i organisationen, siden Michael (Dell, red.) vendte tilbage for at spille en mere aktiv rolle. Vi har investeret heftigt i enterprise, og især er vi blevet stærke på storage. For fire år siden var vi bare leverandører af andres storage, EMC's produkter eksempelvis, men i dag er det Dell's egne," siger han.

Dell købte storage-virksomheden EqualLogic for et års tid siden, og den virksomhed er vokset 100 procent, fortæller Brad Anderson.

"Vi har fordoblet udviklings- og salgsafdelingen, og Dell's storage-omsætning er steget 34 procent på et år."

Hurra - ingen legacy

Han er også tilfreds med Dell's netværkssatsning, hvor Dell i august 2011 købte virksomheden Force10 Networks, og den del af forretningen har oplevet en 40 procents vækst.

"Samlet har vi lige lukket finansåret for 2011 med en omstætning på 62,1 milliarder dollars og 5,1 milliarder dollar i overskud. Enterprise-delen af vores aktiviteter udgør nu 30 procent af det samlede billede. Den fyldte kun cirka 15 procent for fem år siden. Vi var en supply chain pc-virksomhed, men nu er omkring en tredjedel altså enterprise-aktiviteter, og vi fortsætter med at investere i service, solutions og software," siger Brad Anderson, som peger på en af årsagerne til succesen.

"Først og fremmest har vi har ikke en masse med i bagagen. Vi har ikke legacy-systemer, som mange af de andre, simpelthen fordi denne del af vores forretning først startede for fem år siden. Når man har været på markedet i 20 år, kan det være svært at gå følge med kunderne. Så fra at det oprindeligt var en ulempe ikke at have vores egne storage-produkter, er det i dag fordel, at vi ikke havde dem."

Danmark ikke en flueklat

Da Computerworld møder en veloplagt Mr. Anderson, er han på et kort stop i Dell's hovedkvarter i Ørestaden i København til frokost med sine danske kolleger og interview med Computerworld, og så ellers afsted igen på kundebesøg.

Danmark er ikke bare en flueklat på kortet, forsikrer Brad Anderson.

"Jeg er begejstret for Danmark. De danske tal er ikke ude endnu, men de europæiske tal er, og vi stadig nummer to efter HP," siger han.

Han kalder Grundfos, Københavns Lufthavn og Mærsk gode gevinster i Danmark.

Derfor er laptops stadig vigtige

"Vi tager et land ad gangen, og man kan ikke ignorere noget land. Der er vigtige kunder i Danmark. Ingen kunde, uanset størrelse, er ikke vigtig. I de 27 år, vi har eksisteret, har vi haft mange små og mellemstore kunder. De kan godt stadig blive overrasket over, at vi bruger meget tid på dem, hvor det kan være svært for kunderne at komme i kontakt med vores store konkurrenter," påstår Brad Anderson.

Det lille kundefokus er en Michael Dell-ting, fortæller han.

"Michael siger altid, at Dell også var en lille virksomhed engang. Vi en 60 milliarder dollars stor start up. Han synes stadig, vi en lille virksomhed. Vi sidder jo også kun to procent af det samlede globale it-marked, så der er 98 procent at koncentrere sig om," griner Brad Anderson.

Enterprise-chefen er ikke ansvarlig for Dell's laptop-division, men han tør godt lægge hovedet på blokken for, at Dell ikke skipper sine pc'er.

"Tabletter og laptops er stadig vigtige, og vi sælger mange af dem. Vi gør ikke som HP, der indså, at det var bedre at have dem end ikke at have dem," siger Anderson og hentyder til historien om, at den store konkurrent for et år siden meddelte, at man ville sælge pc-divisionen fra - hvilket HP ikke gjorde, da det kom til stykket.

Device-markedet er ikke mindst vigtig i lyset af consumerization, hvor folk medbringer deres eget computerudstyr på arbejdspladsen. De vil selv bestemme hvad de bruger, både privat og på arbejde, og det er i mange tilfælde de samme apparater.

"CIO'erne har et svært job lige nu med consumerization. Den tendens forsvinder ikke, og det kan ikke holdes ude. De unge vil arbejde på den måde, så CIO'en må tage det til sig og styre det," siger Brad Anderson.

Han mener, det er en god udvikling. Dels er de nye enheder tiltrækkende for de unge at arbejde med, dels er der kort afstand mellem arbejde og fritid.

"De er vokset op med den måde at kommunikere og samarbejde på. Min datter bruger for eksempel ikke telefon eller e-mail, jeg kan sende hende en besked på Facebook. Og hun ser ikke tv. De tilgår verden på en helt ny måde."

Grænsen er krydset

I virksomhederne er data management en anden af de store udfordringer for CIO'er i dag, ser han. Mængden af data vokser enormt, og man er nødt til at gemme det og tænke over, hvordan man kan styre og lagre det.

"Data management er en af de største trends lige nu, og statistikken siger, at vi har krydset den grænse, hvor kunder bruger flere penge på at håndtere data end at gemme dem i storage-systemer."

Big Data og business analytics udpeger vinderne i den kamp, og det er dem, der ikke bare kosteffektivt håndterer data, men også bruger dem til at tilbyde bedre produkter.
Brad Anderson afviser ikke, at Dell kan finde på at købe et BI-firma, ligesom IBM købte Cognos og SAP BusinessObjects.

"Men Michael siger det sådan: Vi fokuserer på, hvor vores kunder går hen. Og går vores kunder derhen, er det bestemt muligt. Vi taler helst om, hvad vi rent faktisk gør."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere