Sociale medier: Her ligger der formuer begravet

ComputerViews: Der er mange penge at tjene på sociale medier, hvis man ellers får skruet det hele ordentligt sammen. Det gælder også herhjemme.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

ComputerViews: De sociale medier findes i 2012 i stort set lige så mange afskygninger, som antallet af brugere.

Ofte fræmhæves Facebook, Twitter og LinkedIn, når snakken falder på sociale medier, men også her i Danmark blomstrer de nye tjenester.

Og så skovler de tilmed penge ind.

I sidste uge kunne Freeway Holdning med medstifter Morten Wagner i spidsen sende endnu et imponerende årsregnskab ud til offentligheden.

Det blev i 2011 til et overskud efter skat på 31,9 millioner kroner. Pengene er hentet ind på internet-tjenester som Dating.dk, Spigo, Bolig.dk, Student Media og Virtualmanager.

Fælles for tjenesterne er, at de i høj grad har deres styrker i fællesskabet, det sociale.

Det illustreres måske bedst ved Dating.dk, der alene hentede 24,3 millioner kroner ind efter skat.

Det mest imponerende ved regnskabstallene er dog, at Freeway, der ejer, driver og udvikler web-tjenesterne, kun har 20 ansatte.

Selvom Freeway efter hjemlige standarder dermed er et succesfuldt foretagende, er det blot en lille spiller på den bane, hvor Facebook tromler løs i disse år.

Zuckerbergs selskab kunne i denne uge også frigive regnskab for det første kvartal af 2012. Her er der tale om en vækst i omsætningen på 45 procent og en nettoindtægt på lige under 1,2 milliarder kroner.

Nogle af de mange milliarder bliver blandt andet brugt på opkøb.

Senest har Facebook i april købt den sociale fototjeneste Instagram for omkring 5,7 milliarder kroner.

Med 900 millioner aktive brugere per måned er Facebook det største sociale netværk i verden.

Heldigvis kan mindre også gøre det, og et sted at starte kunne være internt i din egen organisation.

Helt afgørende

I den henseende er det naturligvis noget sværere at fremhæve konkrete penge-gevinster, men at der kan være en økonomisk gulerod, kan der næppe herske tvivl om længere.

I et interview på Computerworld.dk tidligere på ugen fortæller IBM's globale CIO, Jeanette Horran, at sociale medier er helt afgørende for det daglige arbejde i en virksomhed med flere end 400.000 ansatte i omkring 170 lande.

"For en stor virksomhed som os er den eneste vej til succes at samarbejde hurtigt og på en intelligent måde. Så simpelt er det. Det har vi valgt at gøre ved hjælp af sociale medier, fordi det er hensigtsmæssigt i forhold til vores størrelse," fortæller Jeanette Horran.

Det er i øvrigt dette behov for at kunne samarbejde internt i organisationer, der ligger til grund for danske Podios succes.

Selskabet, der har 40.000 firmaer og organisationer som brugere, blev tidligere på måneden solgt for et hemmeligt millionbeløb til Citrix.

Gennemskuet

Fælles for de sociale succeshistorier er, at folkene bag har spottet, hvad sociale medier egentlig er og kan bruges til.

Man har gennemskuet, hvordan viden om brugerne kan anvendes i en kommerciel sammenhæng, og hvordan man ved hjælp af det rette snit kan skabe en populær og unik tjeneste, som andre, større spillere kan have en interesse i at opkøbe.

Forstår man at udnytte de sociale muligheder maksimalt, er der en pæn sandsynlighed for, at pengene også kommer.

Kagen er heldigvis stor og indbydende:

Gartner har vurderet, at de sociale medier på verdensplan vil omsætte for op imod 87 milliarder kroner i 2012. I 2015 vil tallet være steget til hele 169 milliarder.

Læs også: Dating-kongen: Det er skønt at være millionær.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S