Sociale medier: Her ligger der formuer begravet

ComputerViews: Der er mange penge at tjene på sociale medier, hvis man ellers får skruet det hele ordentligt sammen. Det gælder også herhjemme.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

ComputerViews: De sociale medier findes i 2012 i stort set lige så mange afskygninger, som antallet af brugere.

Ofte fræmhæves Facebook, Twitter og LinkedIn, når snakken falder på sociale medier, men også her i Danmark blomstrer de nye tjenester.

Og så skovler de tilmed penge ind.

I sidste uge kunne Freeway Holdning med medstifter Morten Wagner i spidsen sende endnu et imponerende årsregnskab ud til offentligheden.

Det blev i 2011 til et overskud efter skat på 31,9 millioner kroner. Pengene er hentet ind på internet-tjenester som Dating.dk, Spigo, Bolig.dk, Student Media og Virtualmanager.

Fælles for tjenesterne er, at de i høj grad har deres styrker i fællesskabet, det sociale.

Det illustreres måske bedst ved Dating.dk, der alene hentede 24,3 millioner kroner ind efter skat.

Det mest imponerende ved regnskabstallene er dog, at Freeway, der ejer, driver og udvikler web-tjenesterne, kun har 20 ansatte.

Selvom Freeway efter hjemlige standarder dermed er et succesfuldt foretagende, er det blot en lille spiller på den bane, hvor Facebook tromler løs i disse år.

Zuckerbergs selskab kunne i denne uge også frigive regnskab for det første kvartal af 2012. Her er der tale om en vækst i omsætningen på 45 procent og en nettoindtægt på lige under 1,2 milliarder kroner.

Nogle af de mange milliarder bliver blandt andet brugt på opkøb.

Senest har Facebook i april købt den sociale fototjeneste Instagram for omkring 5,7 milliarder kroner.

Med 900 millioner aktive brugere per måned er Facebook det største sociale netværk i verden.

Heldigvis kan mindre også gøre det, og et sted at starte kunne være internt i din egen organisation.

Helt afgørende

I den henseende er det naturligvis noget sværere at fremhæve konkrete penge-gevinster, men at der kan være en økonomisk gulerod, kan der næppe herske tvivl om længere.

I et interview på Computerworld.dk tidligere på ugen fortæller IBM's globale CIO, Jeanette Horran, at sociale medier er helt afgørende for det daglige arbejde i en virksomhed med flere end 400.000 ansatte i omkring 170 lande.

"For en stor virksomhed som os er den eneste vej til succes at samarbejde hurtigt og på en intelligent måde. Så simpelt er det. Det har vi valgt at gøre ved hjælp af sociale medier, fordi det er hensigtsmæssigt i forhold til vores størrelse," fortæller Jeanette Horran.

Det er i øvrigt dette behov for at kunne samarbejde internt i organisationer, der ligger til grund for danske Podios succes.

Selskabet, der har 40.000 firmaer og organisationer som brugere, blev tidligere på måneden solgt for et hemmeligt millionbeløb til Citrix.

Gennemskuet

Fælles for de sociale succeshistorier er, at folkene bag har spottet, hvad sociale medier egentlig er og kan bruges til.

Man har gennemskuet, hvordan viden om brugerne kan anvendes i en kommerciel sammenhæng, og hvordan man ved hjælp af det rette snit kan skabe en populær og unik tjeneste, som andre, større spillere kan have en interesse i at opkøbe.

Forstår man at udnytte de sociale muligheder maksimalt, er der en pæn sandsynlighed for, at pengene også kommer.

Kagen er heldigvis stor og indbydende:

Gartner har vurderet, at de sociale medier på verdensplan vil omsætte for op imod 87 milliarder kroner i 2012. I 2015 vil tallet være steget til hele 169 milliarder.

Læs også: Dating-kongen: Det er skønt at være millionær.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S