Artikel top billede

Her er Facebooks reelle guldgrube: Dit privatliv

ComputerViews: Aldrig tidligere har et selskab formået at trække så mange data ud af brugerne, som enhver sælger ville give sin højre arm for at få.

ComputerViews: Facebook bliver i dag børsnoteret efter lang tids forberedelse, hvor offentligheden og investorerne og selskabet selv gradvist har fået pisket en stemning op til helt vilde proportioner.

Facebook har nu på baggrund af enorm appetit fra investorerne prisfastsat sine aktier til 38 dollar - 221,35 kroner - per styk.

Det svarer til en samlet værdi for hele selskabet på gigantiske 607 milliarder kroner, hvilket gør selskabet til et af de mest værdifulde nogensinde, der er blevet noteret på børsen.

Facebook forventer at tjene 107 milliarder kroner i rå kontanter på noteringen.

Du er værdien

Hvorfor er det så, at Facebook er så mange penge værd? Svaret er kort og godt: Dig.

Selskabet har i dag omkring en milliard brugere. Herhjemme har mere end 2,8 millioner danskere en Facebook-konto, og de fleste bruger den hver eneste dag og ofte flere gange om dagen.

Mange brugere er i sig selv mange penge værd for investorer og mulige købere.

Alene brand-værdi og potentialet til kommerciel udnyttelse får regnemaskinen til at snurre, hvis blot volumen er højt - også selv om brand-værdien og potentialet ikke nødvendigvis er blevet udnyttet.

Men Facebook kan noget mere.

Intime detaljer i enorme mængder

Facebook kan nemlig præsentere hidtil usete mængder intime data om hver enkelt bruger.

Og brugeren har endda fortalt det hele selv til selskabet, der dermed slet ikke behøver at snage, snyde eller lokke oplysninger, som enhver sælger ville give sin højre arm for at få, ud af den enkelte bruger.

Madvaner, kørselsbehov, yndlings-feriemål, alder, job, familieforhold, bopæl, hobby, tøj-vaner, mobil-vaner og så videre.

Du fortæller helt frivilligt det hele til Facebook.

Og du lægger billeder ud af dine børn, dine feriemål, din motorcykel, din bil, din sejlbåd, din telefon og meget meget andet.

Aldrig tidligere har et selskab ligget inde med en så omfattende database om så mange menneskers profiler og interesser og vaner - og dermed helt konkrete data om, hvor de gerne vil bruge penge.

Og netop dette er Facebooks reelle værdi og den konkrete grund til, at selskabet er så mange penge værd.

Nye boller på suppen - Sådan bliver Facebook efter børsnoteringen

Hidtil har Facebook ikke udnyttet disse oplysninger særligt aggressivt.

Men selskabets formål har heller ikke været målrettet indtjening.

Det vil ændre sig nu. For det ligger i ethvert børsnoterts selskabs natur, at dets formål er at gøre ejerne - aktionærerne - tilfredse.

Og de bliver kun tilfredse, hvis der er vækst i selskabet, så aktiekursen stiger.

Man kan endda ikke udelukke, Facebook på mange måder har holdt sig tilbage med at udnytte det enorme kommercielle potentiale, der ligger i de mange intime detaljer om de mange brugere for på denne måde at give mere plads til udnyttelse af vækst-potentialet, når først børsnoteringen har fundet sted.

I den nære fremtid kan du derfor forvente, at Facebook vil skrue op for målrettede annoncer, der sigter mod lige præcis dine interesser.

Flere målrettede annoncer

Har du tidligere oploadet billeder og hilsener fra din skiferie i Østrig, kan du forvente flere skiferie-annoncer, når ski-sæsonen nærmer sig.

Skriver du ofte om dine børn, kan du forvente flere annoncer for børne-tøj, børne-ferier, børne-underholdning. Og så videre.

På længere sigt vil Facebook forsøge at udnytte de enorme datamængder om dig på stedse mere avancerede måder, ligesom de enorme datamængder også vil være mange penge værd i fri handel.

Som vi ved, buldrer udviklingen af it-systemer til avanceret data-analyse afsted med lynets hast.

Det betyder, at Facebook hele tiden bliver bedre og bedre til at destillere, analysere og kortlægge data om lige præcis dine vaner, din måned- og årsrytme og alt andet om dig.

Og det er det måske mest værdifulde aktiv, som noget firma nogensinde har ligget inde med.

Læs også:

Sociale medier: Her ligger der formuer begravet.

Disse heldige Facebook-folk bliver snart badet i guld.

Helt vildt: Så stort er Zuckerbergs Facebook nu.

Det vil Facebooks børsnotering betyde for dig.

Så vild er Facebooks infrastruktur.

Lektion: Dette kan du lære af Mark Zuckerberg.

Børsnotering løfter sløret: Så meget tjener Facebook.

Facebook stor-opkøber Microsoft-patenter.

Før Facebook: Jordens 10 største it-børsnoteringer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere